arrow_back

Moederbedrijf Bruynzeel Keukens brengt structuur aan CO2-reductie met de CO2-Prestatieladder

DKG Holding, de organisatie achter de succesvolle Nederlandse keukenmerken Bruynzeel Keukens en Keller Keukens, heeft onlangs een niveau 3-certificaat behaald op de CO2-Prestatieladder. Daarmee is de organisatie de eerste in de branche, die met het managementsysteem continu wil verbeteren op het gebied van CO2-reductie. De keukenfabrikant zegt een koploper te willen zijn in duurzaamheid.

CO2-neutrale keukenfabrikant

Met een certificaat op de CO2-Prestatieladder heeft DKG Holding een middel in handen om structureel zijn CO2-uitstoot te verlagen. Een mijlpaal voor de keukenfabrikant, vindt Sjoerd Gombert, Coördinator Kwaliteit en Milieu bij DKG. “Het certificaat op de CO2-Prestatieladder geeft aan dat CO2-reductie niet eenmalig is, maar beleidsmatig en continu”, zegt hij. “Als marktleider zien we het als onze plicht om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) onder de aandacht te brengen van onze doelgroepen. De directie heeft daarom besloten de prestatieladder mee te nemen in de strategie. Wij willen onderscheidend zijn in de markt en dat ook uitdragen. Zo zijn wij de eerste en enige keukenfabrikant in Europa die CO2-neutraal produceert.”

DKG heeft zich tot doel gesteld om 70 procent van zijn CO2-uitstoot te hebben gereduceerd in 2019 ten opzichte van 2015. Deze doelstelling is gerelateerd aan het aantal geproduceerde keukenkasten. Om de ambitie te behalen, heeft de organisatie een meerjarenplan opgesteld. Hierin staat het actief monitoren van CO2-uitstoot in de verschillende onderdelen van de organisatie centraal. Op basis daarvan zegt DKG concrete maatregelen te nemen, die de emissies verlagen. Zo wekt de keukenfabrikant elektriciteit op door gebruik te maken van zonnepanelen. Aan de resterende stroombehoefte wordt voldaan door de inkoop van 100 procent groene windenergie uit Nederland.

“Wij maken ook gebruik van een verbrandingsoven (biomassaketel) om ons zaagafval te verbranden”, vertelt Gombert. “Met de warmte die door gebruik van de biomassaketel ontstaat, wordt de fabriek verwarmd. De CO2-uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd via de initiatieven Trees for All en Climate Neutral Group. Dit zijn betrouwbare keurmerken voor klimaatcompensatie” Verder werkt de organisatie aan een duurzaam leaseautobeleid: alle auto’s die DKG vanaf 2020 leaset, zijn elektrisch. De huidige norm van leaseauto’s wordt bijgesteld naar auto’s die minder CO2 uitstoten per kilometer.



Een duurzaam alternatief voor elk segment

De keukenfabrikant is met de merken Bruynzeel Keukens en Keller Keukens niet alleen actief in de consumentenmarkt, maar werkt ook samen met onder andere bouwconcerns. “Onze opdrachtgevers zijn grote bouwbedrijven die gebruikmaken van certificeringen als BREEAM, ISO-normen, FSC en de CO2-Prestatieladder. Deze bedrijven eisen van hun leveranciers om ook duurzaamheid in de bedrijfsvoering en projecten door te voeren. Daar willen we graag in meedenken en het goede voorbeeld in geven.” Daarnaast werkt DKG met woningcorporaties en beleggers die van het bedrijf vragen naar hun initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Volgens Gombert wordt een substantieel deel van DKG’s omzet gegenereerd door de B2B-doelgroep, die waarde zien in duurzaamheidsinstrumenten als de CO2-Prestatieladder.

De coördinator Kwaliteit en Milieu merkt dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt in de B2B-markt. Voor de consumenten neemt de keukenfabrikant ook maatregelen om duurzaamheid aan te jagen. “Als koploper zien wij kansen op het gebied van duurzamere alternatieven voor veelgebruikte materialen”, zegt Gombert. “Dit is tevens ook onze grootste uitdaging, aangezien wij een gigantische hoeveelheid aan verschillende onderdelen in het assortiment hebben en onze wensen en eisen moeten afstemmen met het aanbod in de markt. Een andere grote kans is om onze producten zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor de consument. Dit doen we door in elk verkoopsegment een duurzaam alternatief aan te bieden.”

“Wij verwachten dat duurzaamheid een nog grotere rol gaat spelen in de markt. Met onze huidige initiatieven en de inzet van de CO2-Prestatieladder zijn we daar vroegtijdig aan begonnen”, vervolgt Gombert. “Door deze ontwikkelingen zullen we in het vervolg op zoek gaan naar meer kansen om CO2 te reduceren en ons regulier aanbod aan producten te vervangen door duurzame alternatieven.”

Prev:
Next: