arrow_back

TBI Infra: De CO2-Prestatieladder moet bij iedereen gaan leven

Met de implementatie van de CO2-Prestatieladder richt TBI Infra zijn pijlen op duurzaam ondernemerschap. Het bouwconcern wist binnen drie jaar zijn CO2-uitstoot met 35 procent te reduceren. Ook hebben CO2-reductiemaatregelen dankzij de ladder geleid tot gunningvoordeel op projecten. Jeroen Ritzer – van Dinther, coördinator Duurzaamheid bij TBI Infra, vertelt over zijn ervaringen met de CO2-Prestatieladder en hoe het managementsysteem moet gaan leven binnen het project en het bedrijf.

Vier zelfstandige werkmaatschappijen vormen de kern van TBI Infra: Mobilis, Timmermans Infratechniek, Servicis, Voorbij Funderingstechniek en Mobilis.

“Vanaf 2008 is Mobilis met de CO2-Prestatieladder aan de slag gegaan en in 2010 kwamen de andere drie bedrijven erbij. We begonnen op niveau 3 en zijn vervolgens doorgestroomd naar niveau 5. Wat ik merkte is dat de implementatie van de ladder redelijk tijd in beslag neemt. Om door te stromen naar niveau 5 hebben wij daarom veel tijd en energie gestoken om van de CO2-Prestatieladder een succes te maken binnen het bedrijf. En dat resulteerde in de uitstoot van 6.300 ton CO2 in 2013 naar 4.800 ton CO2 in 2016”, zegt Ritzer – van Dinther.


Geen papierentijger


Bij onder andere de ontwikkeling en onderhoud van een tunnelonderdoorgang in Elst, Zutphen en Bilthoven zijn de projecten aan TBI Infra gegund met CO2-gunningvoordeel. De coördinator Duurzaamheid merkt op dat gemeentes en organisaties als ProRail en Rijkswaterstaat de CO2-Prestatieladder inzetten in aanbestedingen. Maar hij verwacht en hoopt dat meer opdrachtgevers zullen volgen. “De CO2-Prestatieladder moet niet gezien worden als een papierentijger, maar een integraal onderdeel van het project en bedrijf. Daarom zijn we initiatiefnemer van het CO2-projectplan samen met Besix en van Gelder, waarbij de nadruk wordt gelegd op CO2-reductie binnen projecten.”

“De keerzijde is dat er meer door de opdrachtgever wordt gevraagd en daar zal niet iedereen blij mee zijn. Maar om de CO2-Prestatieladder en daarmee CO2-reductie te doen leven, moeten we het managementsysteem op alle lagen van de organisatie vertegenwoordigen. Organisaties hebben het met een CO2-Prestatieladder certificaat wel goed geregeld, maar het gaat erom dat CO2-reductie bij de projecten ook goed geregeld wordt en prioriteit blijft. Dat betekent dat de CO2-Prestatieladder geen onemanshow is, maar dat het echt bij iedereen moet gaan leven. Zowel bij de opdrachtgever als opdrachtnemer."



Efficiënter werken


Dankzij de toepassing van de CO2-Prestatieladder werkt het bouwconcern efficiënter aan het terugdringen van de broeikasgasemissie, meent Ritzer – van Dinther. Door meer inzicht te krijgen op de CO2-uitstoot van de bedrijfsactiviteiten, verloopt de rapportage van reductiemaatregelen efficiënter. “Het grootste succes van de CO2-Prestatieladder binnen TBI Infra is dat het bij het personeel begint te leven. De samenwerking tussen de andere bedrijven is beter geworden. Mensen hebben de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in veiligheidsbewustzijn, maar ze begrijpen ook dat duurzaamheid belangrijk is”, zegt hij.

“In eerste instantie werd duurzaamheid gedacht als een extra kostenpost. Terwijl het op termijn juist zoveel oplevert door de besparing van energie, CO2 en kosten. Het grappige is dat veel energie-efficiëntiemaatregelen al langer zijn toegepast, maar dat men ze dan niet toekent aan duurzaamheid. Ze zien het als vanzelfsprekend. Daarom stimuleren we onze medewerkers om verder te denken en de kansen voor duurzaamheid aan te kaarten en vervolgens te grijpen. Feit dat wij onze CO2-uitstoot daadwerkelijk hebben gereduceerd, draagt  ook bij aan een groeiende motivatie voor duurzaamheid.”


Duurzame energiecontainer


Om zijn CO2-uitstoot te reduceren, maakt TBI Infra gebruik van uitsluitend groene stroom. Zo zet het bouwbedrijf in op een duurzame energiecontainer op het project Waterfront in Harderwijk. De container is voorzien van twaalf zonnepanelen en twee windturbines die stroom opleveren, waarna de opgewekte elektriciteit direct wordt geleverd aan de stroomleverancier. Door de combinatie van zonnepanelen en windturbines zegt de onderneming gedurende het hele jaar groene stroom op te kunnen wekken. Bovendien kan deze maatregel een doorslaggevende factor zijn voor het winnen van een aanbesteding, stelt TBI Infra.

Verder focust het bouwconcern op het laag houden van zijn CO2-footprint door het verduurzamen van zijn wagenpark. Ritzer – van Dinther: “Wij sturen op daadwerkelijke CO2-uitstoot en niet op de uitstoot die door de autofabrikant wordt geschat. Vaak komen de fabrieksuitstoot en de daadwerkelijke CO2-uitstoot niet met elkaar overeen, waardoor het weinig zin heeft om te sturen op de fabrieksuitstoot. De daadwerkelijke CO2-uitstoot van de wagens is in veel gevallen meer dan wat de autofabrikant beweert. Bij elke leasewagen die we gebruiken, is er nu een overzicht van hoeveel brandstof daadwerkelijk wordt verbruikt. Ook zetten we in op rijgedrag en verschillende typen motoren om het brandstofverbruik laag te houden. Binnenkort starten we met een bewustwordingscampagne om brandstofzuinig rijgedrag binnen de organisatie te stimuleren.”

Vanuit het duurzaamheidsbeleid streeft TBI Infra naar verdere CO2-reductie. “TBI heeft de ambitie om duurzaam ondernemerschap met partners aan te gaan en werkt vanuit vijf pijlers, namelijk: medewerkers, financieel, milieu, markt en maatschappij. Daar past de CO2-Prestatieladder bij. Het brengt economische voordelen met zich mee en geeft ons een voorsprong op duurzaamheid.”

Prev:
Next: