arrow_back

ProRail volgt SKAO in manier van aanbesteden

Per 1 december 2016 is ProRail afgestapt van het principe om gunningvoordeel voor de CO2-Prestatieladder alleen toe te kennen als een CO2-Bewust Certificaat wordt overlegd bij inschrijving. ProRail past voortaan de wijze van aanbesteden toe die door SKAO wordt aanbevolen voor alle opdrachtgevers die de ladder toepassen. Groot voordeel is dat alle marktpartijen voortaan te maken hebben met dezelfde manier van aanbesteden met de Ladder. Dat biedt duidelijkheid en zekerheid.

ProRail zal voortaan in de aanbestedingsdocumenten de 5 ambitieniveaus van de CO2-Prestatieladder opnemen in de vorm van de door SKAO aanbevolen project-gerelateerde subcriteria. Hoe hoger het aangeboden CO2-ambitieniveau van inschrijver is, hoe hoger de fictieve vermindering van de inschrijvingsprijs. Bij deze werkwijze is ook belangrijk dat de partij waar het werk aan gegund is dient aan te tonen aan ProRail dat deze het aangeboden ambitieniveau bij de uitvoering van het betreffende contract daadwerkelijk realiseert. Daar staan twee verschillende mogelijkheden voor open. Veel bedrijven en de Certificerende Instellingen die ladderbeoordelingen uitvoeren kennen deze praktijk al. Opdrachtnemers die voor ProRail werken kunnen zich op de veranderde werkwijze oriënteren in de Handreiking Aanbesteden 3.0 op de website van SKAO. Voor de precieze regeling die ProRail toepast zijn uiteraard de aanbestedingsdocumenten van ProRail maatgevend. Voorlopig hanteert ProRail nog de project-gerelateerde subcriteria van ladder versie 2.2. Als inschrijver kiest om met een CO2 bewust certificaat aan te tonen dat aan het ambitieniveau wordt voldaan, accepteert ProRail certificaten versie 3.0 als bewijsmiddel, alsmede certificaten versie 2.2 voor zolang deze nog geldig zijn.


Prev: