NIEUWS 12 november 2015 Nieuws van SKAO
ProRail blijft volop inzetten op CO2 reductie
Sinds begin dit jaar staat ProRail op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. Daar zijn ze uiteraard erg trots op. ProRail beseft dat het bereiken van deze hoogste trede een prestatie is, maar dat on top blijven de echte uitdaging is.
ProRail had over het eerste half jaar van 2015 een lichte stijging van zijn CO2 en energieverbruik, voornamelijk door fluctuerende weersomstandigheden. Daarnaast is deze zomer infrabeheerder Keyrail (Betuweroute) samen gegaan met ProRail. Het energiegebruik van Keyrail is nog niet 100% vergroend.
Led
Daartegenover stond een aantal maatregelen die direct hebben bijgedragen aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Denk hierbij aan het vervangen van oude seinlampen door led exemplaren, het opheffen van wissels, het plaatsen van ledverlichting op stations, het vervangen van beeldschermen door energiezuinige modellen en het afstoten van gebouwen.
Doelstelling 2020
Al met al heeft ProRail zijn CO2 uitstoot sinds 2008 fors kunnen verlagen en zijn ze goed op koers richting hun doelstelling voor 2020. In dat jaar willen ze ten opzichte van 2010 65 kton CO2-uitstoot per jaar besparen. Dit is vergelijkbaar met een jaarlijkse uitstoot van 7500 huishoudens, en bestaat voor 50 kton uit het verminderen van het eigen verbruik en voor 15 kton uit het verminderen van het verbruik in de spoorketen (tractie-energie en materialen).
Voetafdruk
ProRail wil steeds duurzamer werken; met nog minder energieverbruik én nog minder CO2-uitstoot. ProRail stimuleert bedrijven waarmee zij samenwerken om dat ook te doen, zodat de CO2 voetafdruk van de gehele spoorsector kleiner wordt.
Bron: ProRail