NIEUWS 25 oktober 2011 Nieuws van SKAO
Positieve geluiden bij gebruik CO2-Prestatieladder door RWS
Rijkswaterstaat koopt steeds duurzamer in, maar ziet de inschrijfsommen niet stijgen omdat de besparingen zichzelf terugverdienen. Minder energieverbruik kost ook minder en dus passen de bedrijven dat soort besparingen zonder morren toe, constateert projectdirecteur duurzaam Annette Augustijn van Rijkswaterstaat
Momenteel is net het eerste baggerproject via de CO2-Prestatieladder gegund en zijn nog eens drie aanlegprojecten en twaalf natte en droge prestatiecontracten in procedure. We komen steeds beter op stoom en een weg terug is er niet meer. De projectdirecteur is zeer te spreken over de houding van de meeste marktpartijen. Sommige bedrijven zijn al een stap verder dan Rijkswaterstaat. Diverse marktpartijen geven aan het certificaat voor de CO2-Prestatieladder voor hun hele bedrijf te willen behalen in plaats van alleen voor het project. Rijkswaterstaat kiest - in tegenstelling tot ProRail - voor toepassing van de CO2-Prestatieladder per project waarbij alleen de partij die het werk gegund heeft gekregen ook iets moet doen. Om alle partijen een kans te geven aan de nieuwe voorwaarden te wennen is gekozen voor gefaseerde invoering.
De CO2-footprint wordt in de gww-sector gedomineerd door zand, beton, asfalt en grondverzet. Grondstoffen die essentieel zijn voor de projecten in deze sector en waar op het eerste gezicht weinig op te besparen lijkt. Maar schijn bedriegt, want beton blijkt bijvoorbeeld steeds beter te recyclen. En dan niet weggestopt onder de weg, maar hergebruikt als cement. Ook het onderzoek van bitumen die uit hout worden gewonnen in plaats van olie, volgt de programmadirecteur op de voet.
Duurzaam inkopen is vooral breder nadenken over een langere periode: Als een opdrachtgever eenmaal zelf beseft dat de meerkosten bij aanleg binnen tien jaar worden terugverdiend door lagere kosten in onderhoud of energie, is de behoefte aan voorfinanciering meestal verdwenen. Het koppelen van de budgetten van aanleg en onderhoud per project heeft daarbij enorm geholpen. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat Rijkswaterstaat vroeger met gescheiden budgetten werkte, want die focus op de aanlegprijs zette een enorme rem op innovatie.
Bron: Cobouw