arrow_back

New Kids on the Block

Ze zijn jong, slim en doen duurzaam. Ze willen de wereld laten zien dat je met alternatieve energie ook grenzen kunt vastleggen. SKAO sprak met drie nieuwkomers met briljante besparende ideeën.

Zelfvoorziend huis

Jason Hoogerbrug (22) en Sjors Peeters Weem (24) studeren Werktuigbouwkunde aan de Hogeschool Utrecht en zijn twee van de vier drijvende krachten (samen met Robin Stuiver & Thijs Morel) achter Selficient: een betaalbare, zelfvoorzienende woning die ze ontwierpen voor de Solar Decathlon, een belangrijke ontwerpcompetitie in de VS.



‘De opdracht luidde: bedenk een zelfvoorzienend dat past bij een zelfgekozen doelgroep. Selficient richt zich op het ontwikkelen van betaalbare, zelfvoorzienende huizen voor de middenklasse. Dit wordt gedaan door massaproductie van slimme bouwmuren. Met nog zeventig andere studenten bedachten we Selficient; met zijn vieren hebben we ons opgeworpen als managers van dat projectteam. Ons ontwerp werd zo goed ontvangen, dat we nu al in de finale staan. Een huis dat gebouwd is met ecologische materialen en dankzij zonnepanelen en warmtepompen volledig energieneutraal is – da’s niet zo nieuw. Wat ons huis zo origineel maakt, is dat je het met losse muurpanelen van ecologisch materiaal naar eigen inzicht kunt inrichten: groter als je kinderen krijgt, kleiner als die het huis uit gaan. De kosten voor het prototype van Selficient ligt rond de 300.000 euro; uiteindelijk hopen we dat we kunnen mikken op een verkoopprijs van ongeveer 170.000 euro.’

Snelle motor

Floris Straver (21), teammanager van Nova Electric Racing, een groep internationale studenten van de TU Delft en de Haagse Hogeschool die bezig is met het realiseren van een elektrische motorfiets. ‘Elektrisch rijden heeft wel nadelen. Je mist het mooie karakteristieke geluid dat zo typisch is voor motoren. Maar rijden zonder benzine heeft nu eenmaal de toekomst, dus het geratel en gebulder van een Ducati of Kawasaki zal nostalgisch gaan klinken, vermoed ik. De Nova Electric is softwarematig in te stellen. Dat maakt het voor ons bijzonder interessant. In de motorfiets zit een elektromotor van rond de twintig kilo. Die kan een vermogen leveren van 140 kilowatt continu, wat neerkomt op ongeveer 190 pk. Dat is fiks, voor een racemotor. Hij is dan ook verschrikkelijk snel: de topsnelheid ligt rond de 240 km per uur. Van 0 naar 100 in 2,5 seconde, dat is onze ambitie.’


Het team van Nova Electra Racing doet dit jaar mee aan de MotoE kampioenschappen – deelnemers ontwerpen en bouwen elektrische racemotoren. De Nova Electric zal komend jaar bereden worden door professionele coureurs en te zien zijn op het circuit van Assen.

Hogeresnelheidslijn

Tim Houter (23) is teamcaptain van Delft Hyperloop: eengroep studenten die de hogesnelheidstrein Hyperloop – een idee van Elon Musk – probeert te realiseren.

Wonen in Rotterdam en werken in Parijs? Over een jaar of dertig moet dit met de Hyperloop mogelijk zijn: een hogesnelheidstrein die met een topsnelheid van 1200 km per uur door een vacuümtunnel schiet. Hoe dat werkt? In die tunnel is bijna geen luchtweerstand. De cabines zweven op een magnetisch veld en worden voortgestuwd door een lineaire elektromotor. ‘Je surft dus als het ware surft op een magnetische golf’, legt Tim Houter uit. Zo is het mogelijk om 1200 kilometer per uur te halen – van Amsterdam naar Parijs in een half uurtje. In de Hyperloop kunnen dertig tot tweehonderd personen per keer worden vervoerd.

Prev:
Next: