arrow_back

Hoe slimme steigerbouw tot forse CO2-reductie leidt

Forse CO2-reductie realiseren door sneller, slimmer en innovatiever steigers te bouwen. Het lukte Brand Energy & Infrastructure Services, het eerste bedrijf in de Nederlandse steigerbouwsector dat een certificaat op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder behaalde. Met de innovatieve steigerbouwmethode QuikDeck® worden indrukwekkende stappen gezet.

Brand nam in 2018 het Nederlandse metaalconserveringsbedrijf Venko Groep over, dat al sinds 2012 op niveau 3 en sinds 2015 op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder gecertificeerd is. “Er was geen enkele twijfel over dat we de certificering samen zouden doorzetten”, zegt Anita Moek, HSEQ medewerker bij Venko.

Duurzame steigerbouw

Brand is een servicebedrijf dat een schare aan zogeheten access-oplossingen aanbiedt voor bijvoorbeeld de industrie-, offshore-, infrasector. Denk hierbij aan steigers en hoogwerkers tot hangbakken en industrieel klimmen. Het zal je niet verbazen: in de uitvoering van dergelijke access-projecten liggen ook meteen de grootste kansen op het gebied van CO2-reductie voor het bedrijf.

“Omdat wij alle mogelijke vormen van access aanbieden, kunnen we per project bepalen wat de meest efficiënte methode is”, vertelt Jean-Paul Hersevoort, international productmanager QuikDeck bij Brand. “Dat betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat je kiest voor industrieel klimmen als dat mogelijk is, in plaats van een steiger van tientallen meters hoog. Dat scheelt materiaal, tijd en mankracht. En dus ook CO2-uitstoot. Door onze access-projecten constant te finetunen, kunnen we veel flexibeler en efficiënter te werk gaan. Dat zie je terug in de uiteindelijke CO2-footprint van een bouw- of onderhoudsproject.”

Verduurzaming binnen de eigen bedrijfsvoering

Voor de certificering op de CO2-Prestatieladder werd echter gefocust op de eigen bedrijfsvoering én werd een mooie stip op de horizon gezet: de CO2-footprint van het bedrijf (5.344 ton in 2018) moet in 2023 10 procent lager liggen. Om dat te bereiken, komt de overnamen van Venko Groep uitstekend van pas, vertelt Moek: “We hebben bij Venko al jarenlang ervaring met de CO2-Prestatieladder. De kennis en kunde is dus aanwezig om stappen te zetten.”

Een uitdaging bleek het echter ook. Brand en Venko gingen namelijk slechts enkele weken voor de certificering onder één vlag verder. Vol aan de bak dus, maar het lukte. De CO2-footprint van Brand werd in kaart gebracht en de eerste CO2-reducerende maatregelen werden in de steigers gezet. “Brand was al goed bezig”, vertelt Moek. “Er waren al energiescans in de gebouwen gedaan, veel lichtpunten waren al uitgerust met LED-verlichting en ook de footprint van het wagenpark was in kaart gebracht. Dat scheelde enorm.”

Een ander belangrijk voordeel bleek de ervaring die Venko al had met de CO2-Prestatieladder. Hierdoor weet het bedrijf precies waar de kansen liggen en hoe je die kunt grijpen. Zo stapte Venko al volledig over op in Nederland opgewekte groene stroom, een stap die Brand nog wil maken. Voor Venko bleek deze maatregel in ieder geval een eyeopener, herinnert Moek zich: “Sommige energiecontracten hadden we al 15 jaar en daar hadden we in de tussentijd niet naar omgekeken. Toen we de overstap naar groene stroom maakten, bespaarden we daarom niet alleen CO2. We bespaarden ook nog eens € 10.000 per jaar op de energierekening.”

Forse CO2-reductie met QuikDeck

Buiten de eigen bedrijfsvoering is QuikDeck een belangrijke duurzaamheidstroef voor Brand in de aankomende jaren. Deze steigerbouwmethode bespaart tijd, materiaal én CO2-uitstoot. “Het QuikDeck-principe is in eerste instantie ontworpen voor onderhoud aan bruggen”, legt Hersevoort uit. “Die hebben doorgaans weinig beschikbare ophangpunten en dat zorgt bij conventionele hangsteigers voor problemen. QuikDeck heeft zeker de helft minder ophangpunten nodig.”

Maar de innovatieve steigerbouwmethode neemt meer voordelen met zich mee. Een QuikDeck-steiger kan bijvoorbeeld meer dan twee keer zo snel gemonteerd worden als een conventionele hangsteiger. Dat zit zo: de verschillende vlakken van QuikDeck worden gemonteerd aan de zogeheten leading edge van de steiger, ofwel aan de kant waar de steiger ophoudt. Het volgende deel van de steiger wordt er ingeklapt aan vastgemaakt, om hem vervolgens uit te klappen (bekijk hier een video om te zien hoe het werkt). “Dat kun je onbeperkt doen, totdat de steiger af is”, aldus Hersevoort.

Doordat de steigers op deze manier sneller gemonteerd worden, besparen aannemers tijd, geld en CO2-uitstoot. Dat bleek ook uit onderzoek van Brand “We hebben een ketenanalyse gedaan, samen met Smart Trackers”, vertelt Hersevoort. “Daaruit bleek dat we in 2018 ruim 34 ton CO2 hebben bespaard, enkel door het QuikDeck-systeem te gebruiken in plaats van conventionele steigers”, zegt hij. “In 2019 hebben we het doel om een CO2-reductie van 53 ton te behalen.”

Nog niet op het netvlies

In Noord-Amerika wordt deze methode vanwege bovenstaande voordelen al ruim vijftien jaar gebruikt. Toch staat de duurzamere en efficiëntere manier van werken nog niet bij iedereen op het netvlies, merkt Hersevoort, zeker in Europa. “De interesse neemt zeker toe”, zegt hij. “Maar bij aanbestedingen voor access-onderhoud- en renovatieprojecten wordt nog te weinig rekening gehouden met de winst die QuikDeck in een later stadium behaalt.”

“Veel aannemers doen een calculatie voor hun access-benodigdheden en bepalen vervolgens zelf het beschikbare budget hiervoor. Daar mogen access-partijen zich vervolgens op inschrijven, maar dan staat het maximale budget dus vast”, legt Hersevoort uit. “De initiële kosten van QuikDeck liggen echter hoger dan het gemiddelde, maar die verdien je in een later stadium dubbel en dwars terug. Je bent immers minder mankracht en tijd kwijt aan steigerbouw, waardoor de complete duur van een project verkort wordt. Die afweging wordt nog niet altijd gemaakt.”

Een grote hit

Toch twijfelt Hersevoort er niet aan dat QuikDeck uiteindelijk de markt verovert, niet in het minst om de duurzame winst die ermee te behalen is. “Tijdens Bauma, de constructiebeurs in München, was QuikDeck al een grote hit”, aldus Hersevoort. “Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, maar ook het onderhoud van bruggen staat steeds hoger op de agenda. Er zijn zo’n 650.000 bruggen in Europa en in veel gevallen loopt men achter op het gebied van onderhoud. Dat is dus een speerpunt en uitdaging voor de aankomende jaren. Dan bieden oplossingen als QuikDeck meerwaarde.”

Prev:
Next: