arrow_back

Grote organisaties kiezen leveranciers op basis van CO2-uitstoot

Al jaren kijken de grootste bedrijven wereldwijd naar mogelijkheden om de uitstoot van CO2 bij leveranciersketens terug te dringen. Een nieuw onderzoek van Carbon Trust laat zien dat de focus op de productieketens de komende jaren verder aangescherpt zal worden.
Carbon Trust, een onafhankelijke organisatie die bedrijven en organisaties helpt om de CO2-uitstoot te verminderen, ondervroeg multinationals naar hun beeld over de koolstofprestaties van leveranciers. Hieruit bleek dat de leveranciers die koolstofarme producten en prestaties leveren voorrang kregen bij de globale ondernemingen.

Een goed voorbeeld hiervan vormt Walmart. Het Amerikaanse warenhuizenconcern begon twee jaar geleden haar leveranciers te beoordelen op hun CO2-prestaties. Walmart kwam vervolgens met de doelstelling om in 2015 de gasuitstoot van hun producten en leveranciers met 20 miljoen ton te verminderen.

Daarnaast maakte ook het Amerikaanse telecommunicatieconcern AT&T bekend dat ze de helft van de uitgaven zullen besteden aan leveranciers die actief bezig zijn om hun CO2-uitstoot te verminderen.

De helft van de ondervraagde multinationals liet weten in de toekomst leveranciers te kiezen op basis van hun CO2-uitstoot. Van de bedrijven die nog niet bezig zijn de gasuitstoot in de productieketen te verminderen liet 42 procent weten hier volgend jaar mee te beginnen. Daarnaast gaf 40 procent van de multinationals, die hier al wel mee bezig zijn, aan bereid te zijn om 10 procent extra te betalen voor koolstofarme producten of diensten.

Verschillen multinationals

Uit het onderzoek kwamen verschillen tussen Amerikaanse en Engels multinationals duidelijk naar voren. Amerikaanse multinationals kozen namelijk minder vaak (30 procent) leveranciers op basis van hun koolstofprestaties dan multinationals uit het Verenigd Koninkrijk (56 procent). Een verklaring hiervoor kan zijn dat er in de Verenigde Staten minder controle wordt uitgeoefend op de uitstoot van de productieketen van multinationals.

Uit de enquête bleek tevens dat multinationals de komende jaren een vergrote druk van aandeelhouders verwachten om koolstofarm te produceren. In het Verenigd Koninkrijk ervaart 4 procent van de multinationals deze druk nu al, maar gelooft 74 procent dat de druk in de toekomst een grotere rol zal spelen. Van de Amerikaanse multinationals daarentegen voelt een kwart deze druk nu al, maar denkt slecht 32 procent dat de aandeelhouders in de toekomst een belangrijke motor zullen vormen om CO2-uitstoot te verminderen.

Bron: Greenbizz.com
Prev:
Next: