NIEUWS 16 juni 2016 Nieuws van SKAO
Afvalbrengstation Den Haag: energie- en waterneutraal
Gebruikte damwanden, restmaterialen uit de automobielindustrie en afgekeurde sandwichpanelen: het is zomaar een greep uit de materiaalsoorten die gebruikt gaan worden bij de bouw van een nieuw afvalbrengstation aan de Uitenhagestraat in Den Haag. Van Boekel Zeeland BV (niveau 5)is aangetrokken als hoofdaannemer.
Het station komt in de wijk Transvaal te liggen, in de directe nabijheid van woningen. Op deze locatie zat tot voor kort een tankstation. ,,Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat de buurt zo min mogelijk hinder gaat ondervinden van deze voorziening. Daarom is gekozen voor een afgesloten en goed geïsoleerd gebouw, zodat stof, stank en geluid binnen kunnen blijven. Normaal gesproken staat een afvalbrengstation in de open lucht of is het deels overdekt, Den Haag gaat dus echt iets nieuws doen. Het komt er op neer dat je aan de buitenkant straks niet ziet wat er binnen gebeurt’’, zegt Daniël Driessen van de gemeente Den Haag. Voor zover Driessen kan nagaan, wordt dit het eerste, volledig overdekte afvalbrengstation van Nederland.
Station Uitenhage gaat het afvalbrengstation aan de Vissershavenstraat in Scheveningen vervangen. Het station in Scheveningen veroorzaakt overlast en voldoet niet langer aan de huidige regelgeving. Den Haag heeft nog twee stations aan de Werf en de Plutostraat.
Duurzaamheid is de rode draad
Duurzaamheid is de rode draad bij de bouw van het nieuwe afvalbrengstation, zegt Driessen. ,,Naast het gebruik van gerecyclede en herbruikbare materialen, wordt het gebouw energieneutraal. Het station krijgt een sheddak: op de schuine stukken komen zonnecellen, afgewisseld met mos-sedum. De verticale stukken zijn van autoglas.’’
Hergebruik
De gevels bestaan grotendeels uit platen afkomstig uit de automobielindustrie: het gaat om restmateriaal van platen waaruit de carrosserie van vrachtauto’s wordt gestanst. De tweedehands damwanden gaan gebruikt worden als drager van de constructie.
Waterneutraal
Het station wordt bovendien waterneutraal: regenwater wordt opgevangen, om vervolgens te gebruiken voor het doorspoelen van de wc’s en voor het schoonmaken van het pand. Er komen gescheiden in- en uitritten voor auto’s van particulieren die hun afval komen brengen en de vrachtwagens die volle containers komen halen.
Als alles volgens planning verloopt, kan het nieuwe afvalbrengstation aan het einde van dit jaar in gebruik worden genomen.
Plaats: Den Haag
Opdrachtgever: Gemeente Den Haag
Ramingsgroep: 7.5 tot 12.5 miljoen euro
Bron: Cobouw