Greenfalt
In opdracht van de gemeente Breda heeft Rasenberg Infra de Greenfalt aangelegd op de Oranjesingel. De aanleg van het ‘groene’ asfalt is een primeur in Breda. “Ik ben trots op deze mooie pilot. De eerste in Breda met een volledige constructie van duurzaam en stil asfalt”, zegt Greetje Bos, wethouder openbare ruimte en energie van de gemeente Breda in een persbericht. “Leefbaarheid is ook een belangrijk aspect bij duurzaamheid. Want ik geloof erin dat als het welzijn van mensen verbetert, het geheel beter wordt. De komende acht jaar gaan we deze geluidsreducerende deklaag in elk geval samen monitoren.”
Volgens Strukton Civiel is de kwaliteit van Greenfalt, dat voor 97 procent bestaat uit gerecyclede materialen, gelijk aan ‘nieuw’ asfalt. Naast de besparing van natuurlijke grondstoffen, zou gebruik van dit asfalt CO₂-uitstoot besparen door minder transport van nieuwe grondstoffen. Doordat Greenfalt gebruikmaakt van oud asfalt en oud ballastgrind, worden deze grondstoffen niet afgevoerd als afvalstoffen. Ook dit leidt tot een besparing van CO₂-reductie. “Bij onze opdrachtgevers merken we dat duurzaamheid, circulariteit en geluidsreductie thema’s zijn die leven”, zegt Jan van de Riet, directeur van Rasenberg Infra, in een persbericht.
“Wij bewegen mee met die ontwikkelingen in de markt. Hergebruik van grondstoffen in asfalt is in de basis niet nieuw. De samenstelling blijft steeds in ontwikkeling om aan de vragen van onze opdrachtgevers te voldoen. We zien dat de vraag om geluidsreductie van asfalt steeds belangrijker wordt. In opdracht van de provincie Noord-Brabant hebben we proefvakken aangelegd met een Greenfalt geluidsreducerende deklaag. Uit die proefvakken blijkt dat Greenfalt de verwachtingen op het gebied van geluidsreductie en andere kwaliteitseisen waarmaakt. Greenfalt is een duurzame uitbreiding op ons assortiment, waarmee onze klanten als overheden, maar ook private partijen hun duurzaamheidsdoelstellingen kunnen behalen.”
Kansen voor CO₂-reductie in asfaltketen
Uit het onderzoek ‘Op weg naar een klimaatneutrale infrasector in Nederland’ van de TU Delft en SKAO, blijkt dat de Nederlandse asfaltketen de potentie heeft om toe te werken naar een circulaire en CO₂-neutrale keten. Dit is mogelijk door onder andere gebruik te maken van een hoge mate van recycling, langer gebruik te maken van asfalt en lokale asfaltproductie. Recycling van asfalt zorgt ervoor dat er minder primaire grondstoffen nodig zijn, zoals steenslag en bitumen, waardoor er meer kans is voor CO₂-reductie.
Ook op het gebied van transport van asfalt zien de onderzoekers veel kansen voor CO₂-reductie. Zo zou de transportafstand per asfaltproject verbeterd kunnen worden door de inzet van asfaltcentrales dicht bij de projectlocatie, waardoor er minder kilometers worden gemaakt om het asfalt te vervoeren. Verder zien de onderzoekers kansen in het verlengen van de levensduur van asfalt en het gebruik van biomassa in plaats van aardgas voor de verhitting van de materialen voor asfaltproductie. Door onder andere de kansen in de asfaltketen te benutten, verwachten de onderzoekers dat Nederland slagen kan maken in aanloop naar een klimaatneutrale infrasector.