De CO₂-reductie van 4,9 megaton als gevolg van MVI werd gerealiseerd tijdens de contractperiodes en gebruiksduur van de diensten en producten. Verder concludeert het RIVM dat er voortgang was door onder andere minder uitstoot van schadelijke stoffen, recycling en meer werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Geen garantie voor effect

De analyse laat tegelijkertijd zien dat MVI niet altijd wordt toegepast in de bedrijfsvoering en dat de mate waarin MVI wordt toegepast, varieert. Daarnaast levert de inzet van MVI in aanbestedingen geen garantie voor effect, stelt het RIVM. Een reden hiervoor is dat niet alle minimumeisen van MVI beter zijn dan wat er gemiddeld op de markt beschikbaar is. Ook komen de duurzaamheidseisen en gunningscriteria op basis van MVI niet altijd in de uiteindelijke contracten terecht.

Met dit onderzoek zegt het RIVM dat het mogelijk is om met relatief eenvoudige informatie, zoals bijvoorbeeld het aantal gereden kilometers, te laten zien wat het effect van MVI kan zijn. Deze informatie ontbreekt echter in veel gevallen. Daarom is het raadzaam voor aanbestedende diensten, die willen weten wat het effect is van hun MVI-inspanningen, om deze informatie te gaan verzamelen en administreren gedurende het inkoopproces.

Het RIVM stelt verder dat de huidige onderzoeksmethode voor de effecten van MVI kan worden aangevuld met andere typen MVI-effecten, zoals gebouwen en catering. Het Rijksinstituut verwacht dat er bijvoorbeeld in de bouwsector voldoende informatie beschikbaar is om inzicht te krijgen in het effect van MVI en circulariteit in aanbestedingen.

De CO₂-Prestatieladder en MVI

De CO₂-Prestatieladder maakt deel uit van de actieplannen, die verschillende overheidsinstellingen hebben opgesteld om concreet invulling te geven aan het Manifest MVI. In dit manifest hebben overheidsorganisaties afgesproken om in het inkoopproces rekening te houden met de sociale, ecologische en economische dimensies van duurzaamheid.

“Klimaatbewust inkopen kan op verschillende manieren. In de eerste plaats door leveranciers uit te dagen tot een professionele sturing op CO₂-reductie in het eigen bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door de CO₂-Prestatieladder te gebruiken in aanbestedingen”, valt er te lezen in de Handreiking Manifest MVI. “Verschillende Rijksorganisaties, gemeenten, provincies en waterschappen doen dat bijvoorbeeld door zichzelf ook te certificeren op de CO₂-Prestatieladder.”

Wilt u als overheidsorganisatie een certificaat op de CO₂-Prestatieladder? Ga dan naar www.skao.nl/certificeren

Meer weten over aanbesteden met de CO₂-Prestatieladder? Ga dan naar www.skao.nl/aanbesteden