Mercedes-Benz Dealer Bedrijven (MBDB) is, zoals de naam al doet vermoeden, verkoper van Mercedes-Benz personenauto’s, bedrijfswagens, trucks en onderdelen. Daarnaast biedt het bedrijf een schare aan services aan, zoals reparaties en het spuiten/lakken van auto’s en aparte onderdelen. Het autobedrijf bestaat inmiddels ruim 80 jaar en telt zo’n 300 werknemers, verdeeld over 6 vestigingen in zuidwest Nederland.
Groene stroom en energielabel A
Duurzaamheid staat al jaren prominent op de agenda van MBDB, vertelt Dominique van der Sar, hoofdverantwoordelijke voor de recente certificering op de CO₂-Prestatieladder: “We zien het als onze verplichting om bij te dragen aan een beter milieu. Dit doen we natuurlijk door steeds schonere voertuigen aan te bieden, maar dat kan niet van de een op de andere dag. Daarom vinden we het belangrijk om de footprint van onze bedrijfsvoering in de tussentijd zo klein mogelijk te maken.”
MBDB koopt sinds dit jaar bijvoorbeeld enkel nog groene stroom in en het filiaal in Maasdijk verkreeg onlangs energielabel A. Ook de renovatie van het hoofdfiliaal in Den Haag werd duurzaam uitgevoerd, compleet met goede isolatie en een modern en energie-efficiënt klimaatsysteem. Door deze en andere inspanningen behaalde MBDB eerder al het Erkend Duurzaam-certificaat, het bekendste duurzaamheidskeurmerk van de Nederlandse autobranche.
Certificering op de CO₂-Prestatieladder
Het behalen van een certificaat op de CO₂-Prestatieladder was een logische vervolgstap, stelt Van der Sar. “We zijn niet onbekend met CO₂-reductie en energiebesparing”, vertelt ze. “Als bedrijf met een elektriciteitsverbruik van boven de 50.000 kilowattuur ben je in Nederland sowieso verplicht om je energieverbruik in kaart te brengen en energiebesparingsmaatregelen te identificeren en uiteindelijk ook uit te voeren. Het leek ons slim om die verplichting te combineren met een certificering op de CO₂-Prestatieladder.”
In de autobranche wordt er bij aanbestedingen vooralsnog weinig tot niet gevraagd naar de CO₂-Prestatieladder, maar dat weerhield MBDB niet om ermee aan de slag te gaan. Het bedrijf vraagt zelf namelijk wél om duurzaamheid en certificering op de CO₂-Prestatieladder in hun aanbestedingen. “Onze afvalpartner kozen we bijvoorbeeld ook omdat die een certificaat op de Ladder had”, aldus Van der Sar. “Dan is het niet meer dan logisch dat we zelf ook die stap zetten.”
CO₂-reductie van 15 procent
Stap één van het certificeringstraject was het in kaart brengen van de eigen CO₂-footprint, die in 2018 neerkwam op 3.210 ton CO₂. Daarna werd een doelstelling gesteld om die CO₂-footprint in de aankomende jaren te verlagen. De stip op de horizon? Een CO₂-reductie van 15 procent in 2023 ten opzichte van 2018. “We hebben een lange lijst van maatregelen opgesteld, klein en groot, die we tot die tijd zullen doorvoeren”, aldus Van der Sar.
Ze verwacht dat de grootste impact zal liggen bij het verduurzamen van de 6 filialen van het autobedrijf. Zo werd het hoofdkantoor in Den Haag eerder al uitgerust met 1.720 ledlampen, waarmee het energiegebruik van het gebouw fors daalde. “Daarnaast zetten we in op Het Nieuwe Rijden, om ons brandstofverbruik terug te dringen”, licht Van der Sar toe. “Door efficiënter en zuiniger rijgedrag kun je zomaar een brandstofbesparing van 10 procent realiseren. En in de aankomende jaren zullen we ons wagenpark natuurlijks stapsgewijs elektrificeren.”
Duurzamere spuitcabines
Er staan voor MBDB ook verduurzamingsslagen op de planning die specifiek voor de autobranche relevant zijn, bijvoorbeeld in de spuitcabines. Van der Sar: “We onderzoeken het gebruik van alternatieve spuitmethoden en laksoorten, die de CO₂-uitstoot van deze werkzaamheden kunnen terugdringen. Met het gebruik van milieuvriendelijkere laksoorten maak je bijvoorbeeld al positieve impact. Die bevatten geen of weinig fossiele grondstoffen en kunnen op lagere temperaturen drogen, waardoor je minder energie verbruikt.”
Daarnaast kan het spuitproces zelf aangepast worden, om de CO₂-uitstoot nog verder terug te dringen. “Om de lak te laten drogen, zijn hoge temperaturen nodig”, legt Van der Sar uit. “Momenteel gebruiken we aardgas om de spuitcabines te verwarmen, maar in de toekomst is het wellicht mogelijk om energie-efficiëntere alternatieven te gebruiken, zoals UV- of infraroodlampen.”
“Daar kunnen we nu al mee aan de slag”, vervolgt ze. “Sommige onderdelen van een auto hebben na het spuiten een langere periode of hogere temperatuur nodig om goed te drogen. Door op die onderdelen een UV-lamp te zetten, hoef je minder lang of op een lagere temperatuur te drogen, wat natuurlijk een positief effect heeft op je energiegebruik.”
Alternatieve brandstoffen
Naast de eigen bedrijfsvoering houdt MBDB de ogen open voor samenwerkingskansen op het gebied van duurzaamheid; een vereiste voor een certificaat op de CO₂-Prestatieladder. Het autobedrijf is daarom in gesprek met brandstofleverancier Tamoil, dat een tankstation heeft op bedrijventerrein Forepark in Den Haag (waar MBDB ook gevestigd is). Samen onderzoeken ze de mogelijkheden voor de levering van biobrandstof HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, red.) op het bedrijventerrein.
“We hopen dat er genoeg animo voor deze brandstof is”, zegt Van der Sar. “Het zou een topprestatie zijn als we op deze manier een duurzamere brandstofoptie mogelijk maken in de regio.”
Verantwoordelijkheid
De CO₂-Prestatieladder helpt MBDB bij het invullen en behalen van bovenstaande ambities en doelstellingen, vindt Van der Sar: “De Ladder verplicht je om je eigen uitstoot gedetailleerd in kaart te brengen. Dat is erg belangrijk, want het is echt stap één. Waar zit je impact en aan welke knoppen kun je draaien om dat te verminderen? Als je dat eenmaal weet, kun je pas echt stappen zetten.”
Vervolgens gaat het om stappen zetten, besluit ze: “We hebben nu eenmaal een verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid. Met de CO₂-Prestatieladder kunnen we die verantwoordelijkheid ook pakken.”