Jason Hoogerbrug (22) en Sjors Peeters Weem (24) studeren Werktuigbouwkunde aan de Hogeschool Utrecht en zijn twee van de vier drijvende krachten (samen met Robin Stuiver & Thijs Morel) achter Selficient: een betaalbare, zelfvoorzienende woning die ze ontwierpen voor de Solar Decathlon, een belangrijke ontwerpcompetitie in de VS.
‘De opdracht luidde: bedenk een zelfvoorzienend dat past bij een zelfgekozen doelgroep. Selficient richt zich op het ontwikkelen van betaalbare, zelfvoorzienende huizen voor de middenklasse. Dit wordt gedaan door massaproductie van slimme bouwmuren. Met nog zeventig andere studenten bedachten we Selficient; met zijn vieren hebben we ons opgeworpen als managers van dat projectteam. Ons ontwerp werd zo goed ontvangen, dat we nu al in de finale staan. Een huis dat gebouwd is met ecologische materialen en dankzij zonnepanelen en warmtepompen volledig energieneutraal is – da’s niet zo nieuw. Wat ons huis zo origineel maakt, is dat je het met losse muurpanelen van ecologisch materiaal naar eigen inzicht kunt inrichten: groter als je kinderen krijgt, kleiner als die het huis uit gaan. De kosten voor het prototype van Selficient ligt rond de 300.000 euro; uiteindelijk hopen we dat we kunnen mikken op een verkoopprijs van ongeveer 170.000 euro.’
Snelle motor
Floris Straver (21), teammanager van Nova Electric Racing, een groep internationale studenten van de TU Delft en de Haagse Hogeschool die bezig is met het realiseren van een elektrische motorfiets. ‘Elektrisch rijden heeft wel nadelen. Je mist het mooie karakteristieke geluid dat zo typisch is voor motoren. Maar rijden zonder benzine heeft nu eenmaal de toekomst, dus het geratel en gebulder van een Ducati of Kawasaki zal nostalgisch gaan klinken, vermoed ik. De Nova Electric is softwarematig in te stellen. Dat maakt het voor ons bijzonder interessant. In de motorfiets zit een elektromotor van rond de twintig kilo. Die kan een vermogen leveren van 140 kilowatt continu, wat neerkomt op ongeveer 190 pk. Dat is fiks, voor een racemotor. Hij is dan ook verschrikkelijk snel: de topsnelheid ligt rond de 240 km per uur. Van 0 naar 100 in 2,5 seconde, dat is onze ambitie.’
Het team van Nova Electra Racing doet dit jaar mee aan de MotoE kampioenschappen – deelnemers ontwerpen en bouwen elektrische racemotoren. De Nova Electric zal komend jaar bereden worden door professionele coureurs en te zien zijn op het circuit van Assen.
Hogeresnelheidslijn
Tim Houter (23) is teamcaptain van Delft Hyperloop: eengroep studenten die de hogesnelheidstrein Hyperloop – een idee van Elon Musk – probeert te realiseren.
Wonen in Rotterdam en werken in Parijs? Over een jaar of dertig moet dit met de Hyperloop mogelijk zijn: een hogesnelheidstrein die met een topsnelheid van 1200 km per uur door een vacuümtunnel schiet. Hoe dat werkt? In die tunnel is bijna geen luchtweerstand. De cabines zweven op een magnetisch veld en worden voortgestuwd door een lineaire elektromotor. ‘Je surft dus als het ware surft op een magnetische golf’, legt Tim Houter uit. Zo is het mogelijk om 1200 kilometer per uur te halen – van Amsterdam naar Parijs in een half uurtje. In de Hyperloop kunnen dertig tot tweehonderd personen per keer worden vervoerd.
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.