Moederbedrijf Bruynzeel Keukens brengt structuur aan CO₂-reductie met de CO₂-Prestatieladder
CO₂-neutrale keukenfabrikant
Met een certificaat op de CO₂-Prestatieladder heeft DKG Holding een middel in handen om structureel zijn CO₂-uitstoot te verlagen. Een mijlpaal voor de keukenfabrikant, vindt Sjoerd Gombert, Coördinator Kwaliteit en Milieu bij DKG. “Het certificaat op de CO₂-Prestatieladder geeft aan dat CO₂-reductie niet eenmalig is, maar beleidsmatig en continu”, zegt hij. “Als marktleider zien we het als onze plicht om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) onder de aandacht te brengen van onze doelgroepen. De directie heeft daarom besloten de prestatieladder mee te nemen in de strategie. Wij willen onderscheidend zijn in de markt en dat ook uitdragen. Zo zijn wij de eerste en enige keukenfabrikant in Europa die CO₂-neutraal produceert.”
DKG heeft zich tot doel gesteld om 70 procent van zijn CO₂-uitstoot te hebben gereduceerd in 2019 ten opzichte van 2015. Deze doelstelling is gerelateerd aan het aantal geproduceerde keukenkasten. Om de ambitie te behalen, heeft de organisatie een meerjarenplan opgesteld. Hierin staat het actief monitoren van CO₂-uitstoot in de verschillende onderdelen van de organisatie centraal. Op basis daarvan zegt DKG concrete maatregelen te nemen, die de emissies verlagen. Zo wekt de keukenfabrikant elektriciteit op door gebruik te maken van zonnepanelen. Aan de resterende stroombehoefte wordt voldaan door de inkoop van 100 procent groene windenergie uit Nederland.
“Wij maken ook gebruik van een verbrandingsoven (biomassaketel) om ons zaagafval te verbranden”, vertelt Gombert. “Met de warmte die door gebruik van de biomassaketel ontstaat, wordt de fabriek verwarmd. De CO₂-uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd via de initiatieven Trees for All en Climate Neutral Group. Dit zijn betrouwbare keurmerken voor klimaatcompensatie” Verder werkt de organisatie aan een duurzaam leaseautobeleid: alle auto’s die DKG vanaf 2020 leaset, zijn elektrisch. De huidige norm van leaseauto’s wordt bijgesteld naar auto’s die minder CO₂ uitstoten per kilometer.
Een duurzaam alternatief voor elk segment
De keukenfabrikant is met de merken Bruynzeel Keukens en Keller Keukens niet alleen actief in de consumentenmarkt, maar werkt ook samen met onder andere bouwconcerns. “Onze opdrachtgevers zijn grote bouwbedrijven die gebruikmaken van certificeringen als BREEAM, ISO-normen, FSC en de CO₂-Prestatieladder. Deze bedrijven eisen van hun leveranciers om ook duurzaamheid in de bedrijfsvoering en projecten door te voeren. Daar willen we graag in meedenken en het goede voorbeeld in geven.” Daarnaast werkt DKG met woningcorporaties en beleggers die van het bedrijf vragen naar hun initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Volgens Gombert wordt een substantieel deel van DKG’s omzet gegenereerd door de B2B-doelgroep, die waarde zien in duurzaamheidsinstrumenten als de CO₂-Prestatieladder.
De coördinator Kwaliteit en Milieu merkt dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt in de B2B-markt. Voor de consumenten neemt de keukenfabrikant ook maatregelen om duurzaamheid aan te jagen. “Als koploper zien wij kansen op het gebied van duurzamere alternatieven voor veelgebruikte materialen”, zegt Gombert. “Dit is tevens ook onze grootste uitdaging, aangezien wij een gigantische hoeveelheid aan verschillende onderdelen in het assortiment hebben en onze wensen en eisen moeten afstemmen met het aanbod in de markt. Een andere grote kans is om onze producten zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor de consument. Dit doen we door in elk verkoopsegment een duurzaam alternatief aan te bieden.”
“Wij verwachten dat duurzaamheid een nog grotere rol gaat spelen in de markt. Met onze huidige initiatieven en de inzet van de CO₂-Prestatieladder zijn we daar vroegtijdig aan begonnen”, vervolgt Gombert. “Door deze ontwikkelingen zullen we in het vervolg op zoek gaan naar meer kansen om CO₂ te reduceren en ons regulier aanbod aan producten te vervangen door duurzame alternatieven.”
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.