Innovatie in bouw: energiezuinigheid en onderhoudsvriendelijkheid populair
Het rapport stelt in het hoofdstuk ‘Productinnovaties’ de vraag welke innovaties de meeste kans van slagen hebben. Gemiddeld noemt 55 procent van de bedrijven verbetering op het gebied van energiebesparing als reden om een innovatie te proberen. 28 procent geeft een verbetering op het gebied van milieubelasting als reden op. Daarnaast blijken onderhoudsvriendelijkheid, gemak en bouwtijdverkorting belangrijke stimulansen.
Marktpartijen
Uitgesplitst naar de verschillende marktpartijen die in het rapport worden genoemd (architect, hoofdaannemer B&U, installateur, onderaannemer) blijkt dat onderhoudsvriendelijkheid voor vrijwel alle partijen even belangrijk is. De architect, hoofdaannemer en installateur noemen de energiebesparingsmogelijkheden, terwijl deze innovatiesoort voor de onderaannemer een minder grote rol blijkt te spelen. Hoofdaannemers noemen bouwtijdverkorting belangrijk, evenals veiligheidsverbeteringen.
Belemmering
Het onderzoek toont aan dat een hoge prijs een belemmering is bij het uitproberen van een innovatie. Daarnaast wordt onvoldoende informatie over de juiste toepassing van een product als reden gezien om een innovatie te laten liggen. Wanneer er wél gekozen wordt voor een nieuw product, is de vraag naar voorlichting groot.
Het onderzoek toont een discrepantie aan op dit gebied: gemiddeld twintig procent van marktpartijen geeft aan dat ze de toegevoegde waarde van innovaties moeilijk kunnen uitleggen aan afnemers. Dit terwijl er juist een grote behoefte aan deze informatievoorziening is.
Jaarrapport
Naast het onderdeel ‘Productinnovatie’ telt het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014 tien andere hoofdstukken. Het rapport bestaat uit de onderdelen ‘Markt’, ‘Marketingmix’, en ‘Thema’s. Laatstgenoemde is onderverdeeld in ‘De rol van het bestek’, ‘Duurzaamheid’ en ‘Bouwen voor de toekomst’. Het BouwKennis Jaarrapport is te bestellen op de website van BouwKennis.
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.