Dat concludeert het Internationale Energie Agentschap (IEA) in een onderzoek. Met meer dan 200 miljoen elektrische fietsen en meer dan 300.000 elektrische bussen in 2016 is China wereldwijd een koploper op het gebied van duurzaam transport, stelt het IEA.
In Europa blijken Noorwegen, Nederland en Zweden de grootste aanjagers te zijn van elektrisch rijden. De landen hebben een marktaandeel in EV’s van respectievelijk 29 procent, 6,4 procent en 3,4 procent.
Milieu-impact verkleinen met elektrische bedrijfsauto’s
Volgens het IEA moet er echter meer elektrische auto’s in gebruik worden genomen om bij te dragen aan het Parijse Klimaatakkoord. Hierin is onder andere vastgesteld dat de opwarming van de aarde niet verder dan 2 graden Celsius mag stijgen. Uit berekeningen van het agentschap blijkt dat het aandeel elektrische voertuigen in 2040 naar 600 miljoen moet stijgen om de klimaatdoelen te behalen. Dit vraagt meer dan alleen het stimuleren van de verkoop van particuliere EV’s.
Om klimaatdoelen te halen is het nodig dat organisaties hun wagenpark elektrificeren
Het IEA ziet daarom kansen voor organisaties om hun wagenparken elektrisch te maken. De analyses van het IEA laten zien dat zowel publieke als private wagenparkbeheerders een grote bijdrage kunnen leveren aan de stijging van het aantal elektrische voertuigen in gebruik. Door elektrische bedrijfsauto’s in te kopen in plaats van diesel- of benzineauto’s, kunnen organisaties de marktvraag laten toenemen. Het IEA verwacht dat een groeiende vraag naar elektrische voertuigen bijdraagt aan de opschaling van innovaties voor betere EV’s en duurzame laadinfrastructuur.
EV’s en de CO₂-Prestatieladder
Organisaties die gecertificeerd zijn op de CO₂-Prestatieladder zijn continu bezig met ambitieuze CO₂-reductie. De Maatregellijst maakt onderdeel uit van de CO₂-Prestatieladder. In deze lijst kunnen organisaties aangeven welke maatregelen zij ondernemen om de CO₂-voetafdruk te verkleinen, zoals het verduurzamen van het wagenpark door elektrisch of brandstofzuinig te rijden.
Daarnaast spoort de Maatregellijst organisaties aan om gebruik te maken van elektrische vrachtwagens, laadinfrastructuur en duurzaam opgewekte stroom voor het laden van de EV’s.
Meer informatie over de Maatregelijst en maatregelen en ambities voor elektrisch rijden vindt u hier: https://www.skao.nl/maatregellijst
Bron: Internationaal Energie Agentschap
Bekijk hieronder een filmpje over het onderzoek van het IEA:
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.