Als groenbedrijf werkte A-Garden er maanden naartoe om het vijfde niveau van de CO₂-prestatieladder te behalen. Deze prijs ontvangt een groenbedrijf niet zomaar, uiteindelijk bepaalde een audit of A-Garden niveau 5 heeft bereikt. Projectleider Arnoud Overbeeke: „Hierin werd het Handboek CO₂-Prestatieladder nagelopen met daarin de eisen waaraan wij moesten voldoen om het certificaat te behalen.”
Zo min mogelijk CO₂-uitstoot
Het groenbedrijf werkte er bewust naartoe om dat hoogste niveau te bereiken, aldus de coördinator van het project: „Wij werken in de natuur wat betekent dat wij de buitenomgeving graag schoon houden. Dat tonen wij aan met dit certificaat.”
Niveau 5 van de CO₂-Prestatieladder houdt ook in dat A-Garden actief en duurzaam samenwerkt met andere organisaties, zoals kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en andere groenbedrijven. Ook in de rol van KAM-coördinator zegt Arnoud Overbeeke: „Jaarlijks komen wij enkele malen bijeen met de brancheorganisatie Cumela om duurzaamheidsonderwerpen te behandelen. Hier inspireren wij elkaar tot besparingsmogelijkheden.”
Investering en verduurzaming
A-Garden past de inzichten ook toe in zijn eigen bedrijfsvoering. Zo investeert het bedrijf in elektrisch materieel en wordt het transport van groenafval verduurzaamd. A-Garden centraliseerde het groenafval in de wijk om het afval vervolgens te transporteren naar Indaver Moerdijk, een verwerkingsdepot 20 km vanaf A-Garden.
Met deze aanpassing in de logistieke keten slaagde het hoveniersbedrijf er in om de CO₂-uitstoot met 22 procent te reduceren. Hiervoor is het belangrijk dat personeel zich bewust wordt van CO₂-reductie. De projectleider bespreekt dit daarom regelmatig met zijn medewerkers. „Want de snelste stappen zet je door gedragsverandering.”
Voordelen certificaat CO₂-prestatieladder
In de markt waarin A-Garden opereert, verlangen opdrachtgevers als overheids- of gemeente-instellingen vaak het certificaat CO₂-Prestatieladder niveau 5. Arnoud Overbeeke: „Een goed argument voor andere hoveniersbedrijven voor CO₂-reductie is de liters benzine die dat bespaart. En wij laten zo als hoveniersbedrijf de wereld een stukje groener achter.”
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.