Hoe de CO₂-Prestatieladder en ISO 20400 elkaar versterken
Ruimte voor MVI
Door de focus te leggen op inkoop, kan een organisatie zijn leveranciersketens sturen en beïnvloeden. Daarin biedt de internationale richtlijn ISO 20400 uitkomst. De richtlijn is ontwikkeld door Nederland in samenwerking met ruim 40 landen, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Japan, Australië, Congo en Columbia. Er ging veel werk aan vooraf om de richtlijn voor Sustainable Procurement tot stand te brengen. Zo heeft het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) een NEN-normcommissie opgericht voor de ontwikkeling van de ISO 20400. Nederlandse partijen als ministeries, Croon en Royal Haskoning DHV maken deel uit van de nationale commissie.
Karin van IJsselmuide, kennismanager bij de beroepsvereniging NEVI, is voorzitter van deze NEN-commissie, afgevaardigde namens Nederland en IFPSM en tevens internationaal projectgroep lid. Volgens de voorzitter is de ISO 20400 een organisatierichtlijn. “Er staat weliswaar Sustainable Procurement bij, maar ze helpt organisaties in brede zin bij het helder krijgen van hun MVI-doelstellingen. Dus wat doe ik, waar heb ik invloed op, wat zijn mijn drijfveren en wat verwachten mijn stakeholders? Want je kunt de hele wereld wel willen helpen, maar het gaat uiteindelijk om het maken van keuzes”, zegt zij in een interview met het inkopersvakblad DEAL!
Dutch Wheel: Van duurzame ideeën tot duurzame resultaten
Het Dutch Wheel bestaat uit drie onderdelen. Het stappenplan begint bij het eerste onderdeel, het bredere MVO-beleid van de organisatie. Hierin beschrijft het management of bestuur de uitgangspunten van het MVO-beleid en duurzaamheidsambities die de organisatie wil behalen en dit wordt vertaald naar de inkoopdoelstellingen voor MVI. Vervolgens wordt in Dutch Wheel 1 het MVI-beleid doorgevoerd naar de inkoopafdeling van de organisatie. Het beleid wordt dan aangevuld met risico- en prioriteringsanalyse, due diligence, stakeholders, prestatiemeting en opleiding. Dit onderdeel beschrijft hoe de inkoopstrategie bij kan dragen aan het behalen van de doelen in het MVO-beleid van de organisatie. Tot slot wordt het MVI-beleid volgens het tweede Dutch Wheel uitgevoerd in het inkoopproces. Hierin worden operationeel de keuzes gemaakt voor de inkoop van goederen en materialen, die de milieu-impact van de organisatie moeten verkleinen.
CO₂-Prestatieladder als invulling van ISO 20400
De CO₂-Prestatieladder kan als inkoopinstrument invulling geven aan de implementatie van de ISO 20400 duurzaam inkopen richtlijn. In Dutch Wheel 1 wordt de inkoopstrategie bepaald. Duurzaam inkopen met de CO₂-Prestatieladder betekent dat je als inkopende organisatie zaken doet met duurzame opdrachtnemers, die een uitvoerig CO₂-managementsysteem hebben geïmplementeerd. Deze opdrachtnemers zijn continu bezig met ambitieuze CO₂-reductie in hun bedrijf en op hun projecten. Hier worden de opdrachtnemers jaarlijks op beoordeeld door een onafhankelijk partij. Voor de inkopende organisatie betekent dit dat er werk wordt gemaakt van CO₂-reductie op de projecten waarin de CO₂-Prestatieladder een rol speelt in de aanbesteding. Deze in Dutch Wheel 1 bepaalde strategie wordt in Dutch Wheel 2 geïmplementeerd in de inkooporganisatie. Op die manier gaan inkopers en projectleiders daadwerkelijk aan de slag met CO₂-reductie in aanbestedingen voor projecten.
Karin over de ISO 20400 en CO₂ prestatieladder “Door de CO₂-Prestatieladder in te zetten wordt inzichtelijk gemaakt dat het MVI gedachtengoed van ISO 20400 is geïmplementeerd in de organisatie. Door vervolgens hierover te communiceren wordt naast de wezenlijke maatschappelijke bijdrage in duurzame ketens tevens een bijdrage geleverd aan het MVO-beleid, -doelen en -ambities van de organisatie en natuurlijk de CO₂ reductie in het algemeen!”
Zo kunnen organisaties die de ISO 20400 inzetten, gebruikmaken van de CO₂-Prestatieladder als middel om structureel werk te maken van CO₂-reductie binnen de inkoopprocessen en versterken de CO₂-Prestatieladder en de ISO 20400 elkaar. Wil je meer weten over de ISO20400, kijk dan op: https://nevi.nl/iso20400
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.