Heijmans heeft als doel om de totale CO₂-emissie, gerelateerd aan de omzet, in vier jaar minimaal 6 procent te laten afnemen. Het bouwconcern hanteert daarbij 2012 als referentiejaar voor zowel de emissie als omzet. In 2016 is de relatieve CO₂-uitstoot echter gestegen. Dit werd met name veroorzaakt door de lagere omzet en het brandstofverbruik van activiteiten die onder scope 1 vallen: uitstoot afkomstig uit brandstoffen die zelf door de organisatie wordt ingekocht en verbruikt, zoals gas, diesel en benzine. Door bovengenoemde reden heeft het bouwconcern zijn CO₂-reductiedoelstelling over het jaar 2016 niet behaald. Heijmans wist in 2016 echter de CO₂-uitstoot te reduceren binnen scope 2: CO2-uitstoot als gevolg van elektriciteitsverbruik op projecten (deze CO2 stoot Heijmans niet zelf uit, maar energieproducenten) en zakelijk gebruik privéauto’s en vliegverkeer. Vooral bij projecten is de uitstoot binnen scope 2 afgenomen met 32 procent ten opzichte van 2015. Heijmans streeft naar het verder doorvoeren van reductiemaatregelen om het CO₂-ambitieniveau te behalen. Hiervoor zet het bouwconcern in op de ontwikkeling en uitvoering van meer duurzame innovaties.
Eis 4D en 5D
SKAO ging in gesprek met Stefan Daamen, adviseur Duurzaamheid bij Heijmans, over de innovaties die de CO₂-footprint van het bedrijf verlagen. Binnen Heijmans is Daamen verantwoordelijk voor uiteenlopende duurzaamheidsvraagstukken, waaronder CO₂-reductie, maar ook het duurzaamheidsbeleid van de (infra)-organisatie en het behoud van het CO₂-Prestatieladder certificaat.
Als een van de eerste bouwconcerns met een CO₂-Prestatieladder Certificaat op niveau 5, zet het bedrijf in op duurzame innovaties voor maximale CO₂-reductie. Daarnaast wil het met de innovaties voldoen aan eis 4D en 5D van de ladder. Eis 4D stelt vast dat het gecertificeerde bedrijf initiatief moet nemen tot ontwikkelingsprojecten die de sector faciliteren in CO₂-reductie. Met eis 5D wordt van een gecertificeerd bedrijf gevraagd om actief deel te nemen in het opzetten van een sectorbreed CO₂-emissie reductieprogramma in samenwerking met overheid en of NGO.
Duurzaam asfalt
“Om de CO₂-uitstoot in projecten te verlagen, moeten we in kaart brengen welke werkzaamheden er plaatsvinden. Vervolgens kijken we naar andere manieren om deze werkzaamheden uit te voeren, waarbij de minste CO₂ wordt uitgestoten”, vertelt Daamen. “Een voorbeeld daarvan zijn alternatieve brandstoffen met een lagere CO₂-uitstoot. Dit valt onder scope 1, oftewel de directe CO₂-uitstoot. We zijn volledig overgestapt op groene stroom voor zowel onze projecten als gebouwen. Dit levert aanzienlijke CO₂-besparingen op. Daarnaast zetten we (waar mogelijk) duurzame alternatieven/varianten voor asfalt en beton in om ervoor te zorgen dat deze producten in zijn totaliteit minder CO₂ uitstoten.”
Zo heeft Heijmans het zogeheten Greenway LE asfalt ontwikkeld. Door een innovatief productieproces is dit asfalt te produceren en te verwerken bij een temperatuur van 105 graden Celsius, in tegenstelling tot traditioneel asfalt dat op 160 graden Celsius wordt geproduceerd en verwerkt. Greenway LE levert energiebesparing en daarmee een aanzienlijke CO₂-besparing op. Het duurzame asfaltmengsel bestaat bovendien voor 60 procent uit hergebruikt asfalt, waardoor ook minder primaire grondstoffen worden verbruikt.
Onderhoudskosten besparen met composiet
Het bouwconcern maakt verder gebruik van composiet in zijn projecten. Dit materiaal is duurzaam, lichtgewicht, onderhoudsarm en gemakkelijk te verplaatsen. Zo heeft Heijmans composiet toegepast bij de realisatie van sluisdeuren en bruggen. “Composiet verlaagt de total cost of ownership, omdat het materiaal weinig onderhoud vergt. Aan de voorkant is er een grotere investering nodig ten opzichte van traditionele bouwmaterialen, maar dankzij de lage onderhoudskosten heeft de opdrachtgever meer voordelen met composiet. Dit is ook terug te rekenen naar de CO₂-uitstoot, die wordt veroorzaakt door het onderhoud van de infrastructuur. Composiet levert dankzij laag onderhoud minder CO₂-uitstoot op”, zegt Daamen. Naast innovaties als het duurzame asfaltmengsel en composiet, focust Heijmans op het terugdringen van het brandstofverbruik bij leaseauto’s en zet het bouwbedrijf ook in op elektrische auto’s.
Meer aandacht voor duurzaamheid
“Terugkijkend op het afgelopen half jaar zien we een positieve ontwikkeling. De CO₂ uitstoot is verder gedaald en de omzet is toegenomen, dit heeft een positief effect op onze reductiedoelstelling” zegt de duurzaamheidsadviseur. Om de CO₂-uitstoot van projecten verder terug te dringen, ziet Daamen kansen voor opdrachtgevers om ook aan de slag te gaan met de CO₂-Prestatieladder. “Opdrachtgevers zouden niet alleen aan het begin van een project de ambities van een bedrijf moeten navragen op het gebied van CO₂, maar ook gedurende het hele project tot aan oplevering”, zegt hij. “Er moet een dialoog ontstaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over dit onderwerp. Als de opdrachtgever ook gedurende de uitvoering van het project de CO₂-ambities bespreekbaar maakt, is er veel meer te winnen op het gebied van CO₂-reductie. Dit houdt het gesprek gaande en levert meer effect dan alleen nagaan of een bedrijf in bezit is van een certificaat op een bepaald niveau. De CO₂-Prestatieladder moet ook bij de opdrachtgevers meer gaan leven.”