Met zijn vrachtwagens legt De Jong Zuurmond lange afstanden af voor werkzaamheden als groenbeheer, wegmarkering, maar ook het onderhoud van viaducten en tunnels, gladheidsbestrijding en baggerwerkzaamheden. Hierdoor veroorzaken materieel en transport de grootste hoeveelheid CO₂-uitstoot binnen het bedrijf. “Het mengstation is ontstaan vanuit onze ambitie om bij werkzaamheden zoveel mogelijk CO₂ te reduceren. Deze ambitie hebben wij vastgelegd met behulp van de CO₂-Prestatieladder”, zegt Stefan de Vogel, coördinator Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu (KAM) bij De Jong Zuurmond.

“We hebben diverse alternatieven onderzocht om de CO₂-uitstoot van het transport te reduceren, zoals elektrische vrachtwagens en vloeibaar aardgas (LNG). Bij deze alternatieven liepen we echter tegen de grenzen aan van de actieradius. Zonder een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten voor deze twee alternatieven, worden wij beperkt in onze werkzaamheden. De meest economisch voordelige oplossing op het gebied van CO₂-reductie ontdekten wij met het HVO-mengstation.”

100 procent duurzaam met biobrandstof

Zo ontwikkelde De Jong Zuurmond in samenwerking met het bedrijf Tokheim Solutions het mengstation in Beesd, dat fossiele brandstof combineert met HVO van biobrandstofleverancier GoodFuels. De biobrandstof vervangt fossiele brandstof zonder dat de truck of onderhoudsschema van De Jong Zuurmond aangepast hoeft te worden. Het infrabedrijf maakt gebruik van brandstof dat voor 20 procent bestaat uit HVO, waardoor de CO₂-footprint over de gehele wagenpark met 17 procent is verminderd. Naar schatting is dat een jaarlijkse besparing van 2.000 ton CO₂ op de in totaal 11.000 ton aan CO₂ die De Jong Zuurmond per jaar uitstoot.

Over de gehele keten kan HVO de CO₂-uitstoot tot 90 procent reduceren, stelt het infrabedrijf. “Doel is om het percentage van de biobrandstof stapsgewijs te laten toenemen in het brandstofmengsel”, legt De Vogel uit. “Als het technisch mogelijk is, zien wij kansen om voor 100 procent HVO te gaan. Maar dit hangt samen met de technische ontwikkelingen en wat de motoren van onze vrachtwagens aankunnen. Naast maximale CO₂-reductie, moet het economisch verantwoord zijn om de ambitie voor HVO aan te scherpen.”

Het begint met bewustwording

Volgens De Vogel draagt de CO₂-Prestatieladder bij aan het vergroten van de bewustwording binnen De Jong Zuurmond, over het efficiënt verbruik van brandstoffen. “Daarnaast levert de CO₂-Prestatieladder gunningvoordeel op bij inschrijvingen, wat bijdraagt aan omzetgroei en meer mogelijkheden. Ook helpt de ladder ons bij het behalen van onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen.” De KAM-coördinator merkt verder op dat er veel vraag is naar de CO₂-Prestatieladder vanuit opdrachtgevers, met name decentrale overheden zoals gemeentes en waterschappen.

“In de toekomst zal de CO₂-Prestatieladder steeds meer terrein winnen bij aanbestedingen. Ik verwacht dat bedrijven daardoor verder gestimuleerd worden in het reduceren van de CO₂-uitstoot. Ook worden innovaties zoals de HVO van GoodFuels, die zowel duurzaam als economisch voordelig zijn, steeds interessanter voor de markt.”

Bekijk hieronder meer over het mengstation van De Jong Zuurmond met HVO van Goodfuels: