Eerste mengstation voor biobrandstof in Nederland bij De Jong Zuurmond
Met zijn vrachtwagens legt De Jong Zuurmond lange afstanden af voor werkzaamheden als groenbeheer, wegmarkering, maar ook het onderhoud van viaducten en tunnels, gladheidsbestrijding en baggerwerkzaamheden. Hierdoor veroorzaken materieel en transport de grootste hoeveelheid CO₂-uitstoot binnen het bedrijf. “Het mengstation is ontstaan vanuit onze ambitie om bij werkzaamheden zoveel mogelijk CO₂ te reduceren. Deze ambitie hebben wij vastgelegd met behulp van de CO₂-Prestatieladder”, zegt Stefan de Vogel, coördinator Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu (KAM) bij De Jong Zuurmond.
“We hebben diverse alternatieven onderzocht om de CO₂-uitstoot van het transport te reduceren, zoals elektrische vrachtwagens en vloeibaar aardgas (LNG). Bij deze alternatieven liepen we echter tegen de grenzen aan van de actieradius. Zonder een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten voor deze twee alternatieven, worden wij beperkt in onze werkzaamheden. De meest economisch voordelige oplossing op het gebied van CO₂-reductie ontdekten wij met het HVO-mengstation.”
100 procent duurzaam met biobrandstof
Zo ontwikkelde De Jong Zuurmond in samenwerking met het bedrijf Tokheim Solutions het mengstation in Beesd, dat fossiele brandstof combineert met HVO van biobrandstofleverancier GoodFuels. De biobrandstof vervangt fossiele brandstof zonder dat de truck of onderhoudsschema van De Jong Zuurmond aangepast hoeft te worden. Het infrabedrijf maakt gebruik van brandstof dat voor 20 procent bestaat uit HVO, waardoor de CO₂-footprint over de gehele wagenpark met 17 procent is verminderd. Naar schatting is dat een jaarlijkse besparing van 2.000 ton CO₂ op de in totaal 11.000 ton aan CO₂ die De Jong Zuurmond per jaar uitstoot.
Over de gehele keten kan HVO de CO₂-uitstoot tot 90 procent reduceren, stelt het infrabedrijf. “Doel is om het percentage van de biobrandstof stapsgewijs te laten toenemen in het brandstofmengsel”, legt De Vogel uit. “Als het technisch mogelijk is, zien wij kansen om voor 100 procent HVO te gaan. Maar dit hangt samen met de technische ontwikkelingen en wat de motoren van onze vrachtwagens aankunnen. Naast maximale CO₂-reductie, moet het economisch verantwoord zijn om de ambitie voor HVO aan te scherpen.”
Het begint met bewustwording
Volgens De Vogel draagt de CO₂-Prestatieladder bij aan het vergroten van de bewustwording binnen De Jong Zuurmond, over het efficiënt verbruik van brandstoffen. “Daarnaast levert de CO₂-Prestatieladder gunningvoordeel op bij inschrijvingen, wat bijdraagt aan omzetgroei en meer mogelijkheden. Ook helpt de ladder ons bij het behalen van onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen.” De KAM-coördinator merkt verder op dat er veel vraag is naar de CO₂-Prestatieladder vanuit opdrachtgevers, met name decentrale overheden zoals gemeentes en waterschappen.
“In de toekomst zal de CO₂-Prestatieladder steeds meer terrein winnen bij aanbestedingen. Ik verwacht dat bedrijven daardoor verder gestimuleerd worden in het reduceren van de CO₂-uitstoot. Ook worden innovaties zoals de HVO van GoodFuels, die zowel duurzaam als economisch voordelig zijn, steeds interessanter voor de markt.”
Bekijk hieronder meer over het mengstation van De Jong Zuurmond met HVO van Goodfuels:
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.