De uitdaging is om ambitieus te blijven met CO₂-reductie
Roelofs is actief in de wegenbouw, zandwinning, planontwikkeling en ingenieursdiensten. Het bedrijf heeft zijn pijlen verder gericht op onder meer gebiedsontwikkeling, mobiliteit, beheer, onderhoud en grondstoffen. In 2009 kreeg het infraconcern vraagstukken over duurzaamheid in het vizier. “Aan het begin van het duurzaamheidsvraagstuk hebben wij ons gericht op de vraag hoe wij onze werkzaamheden efficiënter en minder vervuilend konden maken”, vertelt Ernstjan Spijker, Coördinator Kwaliteit Arbo en Milieu (KAM) bij Roelofs. “Hoe kunnen we bijvoorbeeld duurzaam wegen bouwen, zand winnen en infrastructuur onderhouden? Daar hebben wij acties aan gehangen. Vervolgens zijn we in 2010 gestart met de CO₂-Prestatieladder.”
‘De grootste klapper, pak je in laaghangend fruit’
Een aanbesteding van de gemeente Apeldoorn, die de ladder als gunningscriterium inzette, heeft Roelofs aangespoord om een certificaat te behalen. “Voor die aanbesteding hebben wij ons ingeschreven op niveau 3. Onze ambities op het gebied van duurzaamheid lagen echter hoger, waardoor we niet veel later op het hoogste niveau van de CO₂-Prestatieladder, niveau 5, zijn gecertificeerd. Opdrachtgevers die de ladder in aanbestedingen inzetten, zoals gemeente Apeldoorn, maken ons nog enthousiaster om onze CO₂-ambities te blijven verhogen”, zegt Spijker.
Na het behalen van het eerste certificaat op de ladder, ging Roelofs direct aan de slag met CO₂-reductie. “Als het gaat om het terugdringen van CO₂, pak je de grootste klapper altijd in laaghangend fruit. Direct na de certificering op de ladder, slaagde Roelofs erin om in 2014 zijn CO₂-uitstoot met 15 procent te reduceren ten opzichte van basisjaar 2009. Dat komt omdat wij veel CO₂-besparende maatregelen in één keer hebben toegepast. Denk aan elektrisch rijden, groene stroom en energiebesparingsmaatregelen in onze gebouwen”, aldus de KAM-coördinator.
“Daarmee hebben we ervaren dat het in eerste instantie gemakkelijk is om CO₂ te besparen”, zegt Stephen Haverkamp, directeur Bedrijfsvoering bij Roelofs. “De uitdaging is om de CO₂-reductie te behouden en daar nog ambitieuzer in te zijn. Om dit mogelijk te maken, hebben wij veel van onze beleidsvoering aangepast. Het belang om ambitieus te blijven op het gebied van CO₂-reductie, wordt versterkt door organisatiegroei. Op het moment dat de organisatie groeit en er meer mensen in dienst zijn, betekent het ook dat er meer leaseauto’s worden gebruikt. Naast de maatregelen om CO₂ te verminderen, wordt door organisatiegroei dus ook meer CO₂ uitgestoten. Dan merken we dat we steeds rigoureuzer moeten zijn om de emissies continu te reduceren.”
Een klimaatneutrale organisatie
Om de CO₂-reductie blijvend aan te jagen, zoekt Roelofs oplossingen in innovaties en de circulaire economie. Zo nam het bedrijf in 2016 deel aan het project VANA ‘Van Afval naar Asfalt’. In dit project hebben de organisaties cellulose gewonnen uit wc-papier dat in de rioolwaterzuiveringsinstallatie terechtkwam. Deze papiervezels zijn vervolgens toegevoegd tijdens de productie van asfalt om de kwaliteit van het materiaal te verhogen en de levensduur van de asfaltweg te verlengen. Het eerste fietspad waarin de cellulosevezels zijn verwerkt, werd in 2016 opgeleverd. Naast het hoogwaardig recyclen van afvalstoffen, ontwikkelt Roelofs in samenwerking met het Asfalt Kennis Centrum (AKC) een asfaltmengsel op basis van gerecyclede rubberen autobanden. Het zogenoemde RubberPave-asfalt leidt bovendien tot geluidsreductie en een langere levensduur. Op dit moment wordt de kwaliteit van het asfalt getest in verschillende proefvakken.
De initiatieven op het gebied van circulariteit hebben ertoe geleid dat Roelofs in 2017 de eerste circulaire aanbesteding in Nederland heeft gewonnen. De aanbesteding betreft een wijk in Apeldoorn waarin renovatiewerkzaamheden worden uitgevoerd met oog op de circulaire economie. Zo worden wegen aangelegd met hergebruikte en herbruikbare grondstoffen, en verschillende businessmodellen toegepast, die een langere levensduur van de infrastructuur bevorderen. Haverkamp: “Voor Roelofs houdt het niet op bij CO₂-reductie. We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Dat is een wat hogere doelstelling, waarin je ook duurzame inzetbaarheid een plek geeft. Duurzaam met je materialen omgaan, maar ook met je medewerkers.”
Artikel gaat verder onder film.
De technologie bijbenen
“Onze inspanningen om klimaatneutraal te zijn komt voort uit zeven pijlers waar wij ons de komende tijd op gaan richten. Dat zijn circulaire economie, biodiversiteit, smart technology, mobiliteit, energie, leven lang leren en slim werken. Dat is ons denkkader om duurzaam te handelen, omdat het een veel breder perspectief geeft dan de CO₂-Prestatieladder alleen”, vervolgt Haverkamp. De directeur stelt dat er veel overeenkomsten zijn tussen de CO₂-Prestatieladder en de doelstellingen die de organisatie heeft gesteld om klimaatneutraal te zijn.
Het gaat echter niet alleen om het uiteindelijke resultaat van de projecten, maar ook om wat er tijdens de bouwfase wordt gedaan om CO₂ te reduceren en gehoor te geven aan het klimaatvraagstuk. “In een van onze projecten testen wij een elektrische wacker stamper om de grond te verdichten om en rondom een rioolbuis. Door gebruik te maken van elektrisch materieel willen wij het brandstofgebruik omlaag brengen, wat uiteindelijk ook leidt tot CO₂-reductie”, vult Spijker aan. Verder werkt Roelofs aan de opwekking van groene stroom op hun bouwlocaties en het installeren van zonnepanelen voor zandwinning.
“Voor onze werkzaamheden zijn we nog afhankelijk van fossiele brandstoffen. Die veroorzaken ook het grootste deel van onze CO₂-uitstoot. We voeren daarom veel tests uit om te zien in hoeverre de beschikbare technologie voor brandstofbesparing in onze business past”, zegt Haverkamp.” Als je het hebt over verduurzamen, dan kan dat niet zonder technologie en innovatie. We zien dat er veel vraag is naar duurzaamheid vanuit de markt en vanuit de keten. Dan wil je als organisatie koploper blijven in het toepassen van CO₂ reducerende maatregelen.”
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.