Combinatie Rotterdamsebaan bouwt de duurzaamste tunnel van Nederland met de CO₂-Prestatieladder
De Combinatie Rotterdamsebaan bestaat uit BAM Infra, BAM Infra Verkeerstechniek, Wayss & Freytag Ingenieurbureau AG, en de VolkerWessels-ondernemingen KWS Infra, Van Hattum en Blankevoort en Vialis. SKAO spreekt met Menno Visser, CSR Specialist bij het Shared Service Center KAM van BAM Infra Nederland bv, over de rol van duurzaamheid en de CO₂-Prestatieladder in dit bijzondere project.
In opdracht van de gemeente Den Haag werkt de Combinatie Rotterdamsebaan aan duurzame infrastructuur, die de bereikbaarheid van Den Haag moet verbeteren. Op dit moment is de bereikbaarheid van Den Haag grotendeels afhankelijk van de Utrechtsebaan (A12), waar 40 procent van het verkeer dagelijks gebruik van maakt om de stad in en uit te rijden. Dit leidt tot files op de Utrechtsebaan en sluipverkeersstromen in de Haagse woonwijken Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. De komst van de Rotterdamsebaan moet daarom de druk op de huidige infrastructuur verminderen.
Duurzaamheid en CO₂-Prestatieladder in aanbesteding
Opdrachtgever gemeente Den Haag wil in 2040 klimaatneutraal zijn. Dat kan uiteraard alleen stapsgewijs. Bij de aanbesteding van de Rotterdamsebaan heeft zij een ‘Inspiratiedocument Duurzaamheid’ opgesteld waarin negen duurzaamheidsthema’s zijn beschreven. Uiteindelijk zijn vijf van de negen thema’s uit het inspiratiedocument opgenomen in het EMVI-criterium duurzaamheid: geluid, luchtkwaliteit, materiaal- en grondstoffengebruik, energie en toekomstwaarde. Voor elk van de vijf thema’s dienden duurzaamheidsmaatregelen te worden voorgesteld. De Combinatie Rotterdamsebaan heeft ingeschreven met CO₂-ambitieniveau 5. Bij de beoordeling had de Combinatie niet de laagste aanbiedingsprijs, maar behaalde o.a. op het EMVI-criterium duurzaamheid de hoogste score en heeft het project daarom toch gegund gekregen.
Al met al zegt het bouwconcern met diverse duurzame maatregelen 37,6 kiloton CO₂-uitstoot te besparen bij de realisatie van de Rotterdamsebaan.
Duurzame maatregelen
Voorbeelden van duurzame maatregelen in het project zijn het gebruik van 100% groene stroom op de bouwplaats, de toepassing van ledverlichting tijdens de bouw, afvalmanagement en het verzorgen van workshops over duurzaamheid en de toepassing van zogeheten LE2AP-asfalt. Dit is een door BAM ontwikkeld duurzaam asfaltmengsel dat grotendeels bestaat uit gerecycled asfalt en wordt bij een lagere temperatuur geproduceerd. Dit levert volgens BAM naast de hoge hergebruikwaarde, een energie- en CO₂-reductie op van 30 procent. Daarnaast wordt geluidreducerend asfalt toegepast en wordt gebruik gemaakt van zogenaamde diffractoren langs de wegen. Dit zijn speciale roosters die het verkeerslawaai absorberen en naar boven afbuigen. Hierdoor neemt de geluidsbelasting voor de omgeving af. Verder wordt in het kader van een convenant tussen BAM, Shell en de gemeente Den Haag gebruik gemaakt van GTL als brandstof voor de bouwmachines. GTL staat voor Gas to Liquid, een vloeibare brandstof gemaakt van aardgas, die onder andere zorgt voor lagere lokale emissies van SOx, NOx, roetdeeltjes en fijnstof.
Bekijk hieronder een virtuele rit over de Rotterdamsebaan:
Victory Boogie Woogietunnel
De Victory Boogie Woogietunnel met 2 tunnelbuizen wordt 1.860 meter lang. Aan een zijde van de tunnel wordt over het dienstgebouw en de tunnelmond een overkapping van zonnepanelen geplaatst. De elektriciteit die hiermee wordt opgewekt, zal worden gebruikt in het dienstgebouw. In de tunnel wordt met filters fijnstof afgevangen en worden ledverlichting en energiezuinige ventilatiesystemen geïnstalleerd.
De tunnelboormachine waarmee de tunnel geboord gaat worden, is eerder gebruikt voor de Sluiskiltunnel in Zeeland. Afgelopen jaar werd de tunnelboormachine bij de Duitse firma Herrenknecht gereviseerd en voorzien van een nieuw graafwiel. Door de immense boormachine met een diameter van 11,34 meter en een lengte van 80 meter te hergebruiken, wordt er veel materiaal bespaard.
Aan de wieg van de CO₂-Prestatieladder
Bij de aanbesteding van de Rotterdamsebaan was het hebben van het CO₂-bewust certificaat een contracteis. In het algemeen heeft de toepassing van de CO₂-Prestatieladder in projecten van BAM Infra NL geleid tot een groter bewustzijn op de milieu-impact van zijn activiteiten. Het bouwconcern heeft zelfs aan de wieg gestaan van het CO₂-managementsysteem. Zo organiseerde BAM in de periode 2006-2009 een aantal congressen over CO₂-reductie, wat uiteindelijk leidde tot de lancering van de CO₂-Prestatieladder door ProRail. Met zijn kennis en ervaring op het gebied van duurzaamheid en CO₂-reductie was het bouwbedrijf als inspirator en ‘geestelijk vader’ betrokken bij de totstandkoming van de ladder, aldus Visser.
Positieve effecten
“Door het steeds betere inzicht in onze eigen CO₂-emissies en het continu zoeken naar reductiemogelijkheden draagt de CO₂-Prestatieladder bij aan onze duurzaamheidsambities. Ook beloont de CO₂-Prestatieladder duurzame en innovatieve oplossingen door gunningvoordeel bij aanbestedingen. Daarnaast stimuleert het managementsysteem BAM Infra NL om in de keten, met leveranciers en eindgebruikers, aan de slag te gaan met CO₂-reductie”, zegt de CSR Specialist.
“Niet alleen onze opdrachtgevers, maar ook onze medewerkers hechten veel waarde aan duurzaamheid. Ook potentiële medewerkers kijken in hun afweging om al dan niet bij een bedrijf te gaan werken naar het duurzame karakter van de organisatie. Het CO₂-Bewust certificaat draagt hier zeker ook aan bij.”
Onderscheidend vermogen
Visser: “Inmiddels hebben bijna alle grote bouwbedrijven het CO₂-ambitieniveau 5. Het onderscheidend vermogen van de CO₂-Prestatieladder binnen aanbestedingen staat hiermee wel onder druk. Ik ben benieuwd hoe SKAO samen met opdrachtgevers mogelijkheden ontwikkelt om koplopers op duurzaamheidsgebied toch extra te kunnen belonen bij aanbestedingen. Hoe dan ook, wij zullen samen met partijen in de keten continu op zoek blijven naar nieuwe kansen om ons te onderscheiden op het gebied van bijvoorbeeld duurzame technieken, materialen, alternatieve brandstoffen en energiezuiniger materieel”.
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.