“Als je de CO₂-Prestatieladder niet inzet, sta je 1-0 achterâ€
Werken met de CO₂-Prestatieladder is voor Soltegro een bewuste keuze. Het automatiserings- en ingenieursbureau zegt veel waarde te hechten aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Soltegro heeft van het begin af aan veel aandacht besteed aan wat het bedrijf kan doen om de wereld netter achter te laten dan we het aantroffen. Om maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) binnen de organisatie vorm te geven, hebben we gekozen voor de CO₂-Prestatieladder. Het systeem past prima binnen onze duurzaamheidsambities”, vertelt Hans de Man, algemeen directeur van Soltegro.
Tunnels duurzamer maken
“Voor de toepassing van de CO₂-Prestatieladder was Soltegro al bezig met mvo. Zo ondersteunen wij duurzame initiatieven zoals de Ocean Clean-up, het inzamelen van gescheiden afval en de zonne-energieauto en boot van TU Delft. We zijn ons als bedrijf ervan bewust dat we moeten bijdragen aan het milieu en de toekomst.” Soltegro is lid van het COB, een netwerkorganisatie die zich richt op het verzamelen, ontwikkelen en ontsluiten van kennis over en gerelateerd aan ondergronds ruimtegebruik. “Binnen het COB zijn verschillende vakgebieden en wordt gewerkt aan diverse projecten. Eén daarvan is ‘Energiereductie in tunnels’, wij zijn dan ook een actieve deelnemer van het COB-initiatief.”
De uitwisseling van kennis past het bedrijf toe in een aantal projecten waarin tunnels worden verduurzaamd. Zo wordt het energieverbruik van de tunnels bespaard dankzij de inzet van onder meer duurzame verlichting, ventilatie, daglichtroosters en het gebruik van back-up energievoorzieningen. Het verduurzamen van tunnels gaat volgens Soltegro verder dan enkel energie-efficiënte toepassingen. Een andere maatregel om tunnels duurzamer te maken is het gebruik van een conditiemeetsysteem (CMS) dat wordt gekoppeld aan het tunnelbesturingssysteem. Het CMS controleert de sensoren en apparaten aanwezig in de tunnel. Dit maakt het mogelijk om actuele data van de tunnel te verzamelen en vervolgens in te zetten om efficiënt onderhoud te verrichten.
ICT als enabler van duurzaamheid
“Wat je ziet in infrastructuurprojecten is dat er tegenwoordig meer aandacht wordt besteed aan het ontwerp. Kunnen we binnen het project energie besparen of zelfs energie opwekken? Voor ondergrondse werken zoals tunnels, wordt meer gedacht aan energiebesparing. Daarin speelt ICT een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan de invoering van smart grids voor de toekomstige energievoorziening. Dat kan niet zonder ICT en daarom zien wij ICT als een enabler om duurzaamheid waar te maken”, zegt De Man.
Naast de focus op energiereductie in tunnels door gebruik te maken van ICT-systemen, richt Soltegro zich op de reductie van de eigen CO₂-uitstoot. Mede dankzij de toepassing van de CO₂-Prestatieladder weet Soltegro dat het wagenpark verantwoordelijk is voor 70 procent van de totale CO₂-uitstoot die het bedrijf veroorzaakt. “Om de CO₂-uitstoot van ons wagenpark terug te dringen, willen wij onze medewerkers bewust maken van hun rijgedrag. Ze moeten bij gebruik van auto’s zichzelf de vraag stellen of het nu wel nodig is. We stimuleren onze medewerkers ook om zoveel mogelijk te reizen met het openbaar vervoer. Iedereen die bij Soltegro werkt, is in bezit van een NS-businesscard. Deze reisoptie is een jaar lang in het bedrijf beschikbaar. Door de invoering van de businesscard hebben wij op jaarbasis twee auto’s kunnen besparen.”
Onbekend maakt onbemind
Volgens de algemeen directeur wordt de CO₂-Prestatieladder zowel direct als indirect toegepast binnen de bedrijfsvoering en binnen de projecten van Soltegro. “Een certificaat op de ladder geeft Soltegro de kans om zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Met het certificaat ontvangen wij gunningvoordeel bij overheidsaanbestedingen. Bovendien vergroten wij onze kansen op de gunning van een opdracht. Als je als bedrijf de CO₂-Prestatieladder niet inzet, sta je 1-0 achter op je concurrenten.”
De algemeen directeur merkt echter op dat het voor Soltegro steeds uitdagender wordt om zich te onderscheiden van zijn concurrenten door gebruik te maken van de ladder. Dit komt voornamelijk omdat veel van zijn concurrenten aan de slag zijn gegaan met het CO₂-managementsysteem. Daarnaast wordt er bij de gunning van projecten nog in veel gevallen de afweging gemaakt op basis van kosten en niet op basis van duurzaamheidsambities, stelt De Man.
“De opdrachtgevers die om het certificaat vragen, zijn voornamelijk overheidsinstellingen, zoals Rijkswaterstaat en ProRail. Industriële opdrachtgevers maken geen gebruik van de CO₂-Prestatieladder als aanbestedingsinstrument en dat is een gemiste kans”, zegt de algemeen directeur. “Deze opdrachtgevers weten misschien nog niet wat de ladder oplevert. En onbekend maakt onbemind. De SKAO kan de CO₂-Prestatieladder daarom verder ontwikkelen door meer opdrachtgevers gebruik te laten maken van de ladder als aanbestedingsinstrument. Ook is het goed als de ladder gecertificeerde bedrijven helpt om zich beter te onderscheiden van zijn concurrenten.”
Utrecht, 14 januari 2025 – Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) introduceert vandaag versie 4.0 van de CO₂-Prestatieladder, het toonaangevende duurzaamheidsinstrument voor bedrijven en overheden die actief werk maken van CO₂-reductie. De vernieuwde versie biedt een aangescherpte aanpak, gericht op het ondersteunen van organisaties bij het behalen van ambitieuze klimaatdoelen…
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de relatie tussen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.