Op basis van het onderzoek heeft SKAO besloten om de haalbaarheid van de invoering van de Ladder nader te onderzoeken in 10 landen. Deze landen zijn:
Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Ierland, Italië, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Uit het onderzoek blijkt dat MVI een hot topic is, niet alleen in deze landen, maar op veel meer plekken in Europa.
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen ontwikkelt zich snel
Bij het onderzoek is gekeken naar de MVI-situatie in heel Europa, waarbij 28 Europese landen (zowel binnen als buiten de Europese Unie) zijn bekeken op basis van 19 verschillende criteria. Veel landen kwamen sterk uit de studie naar voren en alle toonden potentieel om MVI breder in te gaan zetten. Bemoedigend is ook dat er grote belangstelling bestaat voor de toepassing van de CO2-Prestatieladder als aanbestedingsinstrument. Het is duidelijk dat steeds meer regeringen op alle niveaus, alsook ondernemingen en maatschappelijke organisaties, MVI als een cruciale methode beschouwen om de klimaatdoelstellingen van de EU en op globaal niveau te verwezenlijken.
In deze context is de tijd rijp om de CO2-Prestatieladder in heel Europa in te voeren. Tussen de 10 landen zitten zowel koplopers als opkomende landen, zijn er uiteenlopende geografische en culturele contexten en zowel EU-beleidscontexten als niet-EU-beleidscontexten. De mogelijkheden om te leren over het potentieel van de CO2-Prestatieladder om zich aan verschillende omstandigheden aan te passen worden daardoor verveelvoudigd. Ongeacht het profiel van een land – opkomend, pionier of koploper – kan de CO2-Prestatieladder een sleutelrol spelen bij het vertalen van de ambities in concrete CO2-reductie in het veld.
Wat zijn de volgende stappen?
Het komende jaar zullen SKAO en IISD de contacten in de 10 landen intensiveren, en het potentieel en de belangstelling voor een proefproject ter implementatie van de CO2-Prestatieladder in aanbestedingsprocessen verder onderzoeken. SKAO zal samenwerken met lokale partijen, en vanaf 2023 zal onderzoek omgezet worden in realiteit als de pilots van start gaan. Tussen nu en dan gaan we hard aan de slag om dat te realiseren, zodat de Ladder in heel Europa structurele CO2 reductie kan aanjagen via ‘the power of procurement’.
Op 14 januari publiceert SKAO de langverwachte nieuwe norm: CO2-Prestatieladder versie 4.0. Maar wat betekent dat voor u? Wat is de opzet van deze nieuwe norm? Hoe verhouden de niveaus van versie 3.1 zich tot de treden van versie 4.0? Wat is de…
De overgang van Handboek 3.1 naar 4.0 is de grootste herziening van de CO2-Prestatieladder tot nu toe. Certificaathouders, aanbestedende diensten en Certificerende Instellingen (CI’s) krijgen dan ook ruim de tijd om zich voor te bereiden voor het nieuwe handboek. SKAO-directeur Gijs Termeer en projectleider Handboek 4.0 Tijmen de Groot vertellen…
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.