Resultaten ‘op weg naar een klimaatneutrale infrasector in Nederland’ We hebben een scenariostudie uitgevoerd voor de materiaalketens van vier belangrijke onderwerpen voor de infrasector: diesel (energie), asfalt, beton en staal. Naast literatuurstudie, zijn de personen uit de klankbordgroep (met vertegenwoordigers van alle hoeken van de infra) en experts binnen de…
De stijging in de gemiddelde CO₂-uitstoot van het Europees wagenpark is volgens het EEA en ACEA te verklaren door een toename in het aantal geregistreerde auto’s met een benzinemotor. De vraag naar auto’s met een dieselmotor is teruggelopen. De auto’s met een dieselmotor stoten minder CO₂ uit, meldt het EEA.
Als dochtermaatschappij van de Belgische firma Groep De Cloedt, richt DC Dredging zich voornamelijk op het aanbieden van bouwgrondstoffen als zand, grind en steen voor de asfalt- en betonindustrie, spoorballast, maar ook waterbouwprojecten. Een groot onderdeel van de bouwgrondstoffen die DC Dredging levert, zijn afkomstig uit zee. “We hebben…
Het kabinet wil via een nieuw Klimaatakkoord in 2030 een 49% lagere uitstoot van broeikasgassen realiseren ten opzichte van het niveau van 1990. De mobiliteitssector is hierbij een van de beoogde sleutelpartijen. Opdrachtgevers en aanbieders binnen de sector werken al langer aan CO2-reductie, maar komen dus waarschijnlijk voor een nieuwe…
Dit artikel verscheen ook in het VNG magazine thema Raadsleden. Gemeenten werken gericht aan klimaatdoelstellingen De gemeente Renkum is de eerste gemeente die is gecertificeerd voor de CO₂-Prestatieladder. Met de ladder werkt de Renkum gericht aan haar klimaatdoelstellingen. Vastbinder: ‘Het enthousiasme van de gemeente Renkum werkt aanstekelijk: recentelijk…
Hele branche in 2025 duurzaam Asfalt is duurzaam als bij de productie minder broeikasgas wordt uitgestoten, of minder fossiele grondstoffen worden gebruikt dan gewoonlijk, vertelt Rob Hofman, adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. De snelste winst valt te halen met hergebruik. Maar asfalt maken bij lagere temperaturen is…
Movares levert adviezen en ontwerpen op het gebied van infrastructuur en mobiliteit. De organisatie heeft 1.000 medewerkers in dienst, die voornamelijk voor overheidsinstellingen werken aan de ontwikkeling en onderhoud van infrastructuur. “In de GWW-sector, waarin wij heel actief zijn, is de CO₂- Prestatieladder inmiddels een niet meer weg te denken…
Roelofs is actief in de wegenbouw, zandwinning, planontwikkeling en ingenieursdiensten. Het bedrijf heeft zijn pijlen verder gericht op onder meer gebiedsontwikkeling, mobiliteit, beheer, onderhoud en grondstoffen. In 2009 kreeg het infraconcern vraagstukken over duurzaamheid in het vizier. “Aan het begin van het duurzaamheidsvraagstuk hebben wij ons gericht op de vraag…
Rensa begon in 1953 als een bedrijf dat voornamelijk olie- en kolenkachels verhandelde. Inmiddels is de technisch groothandel in Nederland een van de grootste aanbieders van producten op het gebied van verwarming en ventilatie. Als leverancier van onder andere verwarmingsinstallaties, heeft Rensa direct te maken met installateurs, zoals het…
In het Parijse Klimaatakkoord is de bovengrens van de opwarming van de aarde vastgesteld op 2 graden Celsius, met als streven om de temperatuurstijging beperkt te houden tot 1,5 graad Celsius. Volgens Sible Schöne, directeur van SKAO en het HIER Klimaatbureau, wordt de doelstelling van 1,5 graad Celsius nog nauwelijks…
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte: schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang nieuws, inspirerende projectcases en artikelen over de CO₂-Prestatieladder.
"*" geeft vereiste velden aan
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.